Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Němci zuří kvůli zákazu luxusních mercedesů ve Francii. Napětí uvolňuje Brusel

Němci zuří kvůli zákazu luxusních mercedesů ve Francii. Napětí uvolňuje Brusel

30.07.2013 10:09
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Krok socialistické vlády ve Francii, která zablokovala registrace některých nejluxusnějších vozů Mercedes-Benz, vyvolal ostrou reakci německé automobilky Daimler, pod niž značka patří. Do záležitosti se musela vložit Evropská komise, která je vlastně prapůvodcem sporu, aby napětí zmírnila.

Daimler na počátku července sdělil, že francouzské úřady blokují nové registrace jeho sportovních vozů Mercedes SL a kompaktů třídy A a B. Tyto automobily představují více než polovinu prodeje značky v této zemi a asi dvě procenta globálního prodeje. Podle automobilky byly zastaveny prodeje tisíců vozů.

Daimler jako jediná evropská automobilka odmítl vyhovět směrnici EU, jež od letošního ledna zakázala v klimatizaci nově prodávaných vozů používat dosavadní náplň R134a. Automobilka prý ve svých testech zjistila, že jediná schválená náhrada za dosud běžné chladivo může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík, a způsobit tak cestujícím ve vozidle smrt.

Rozhodnutí Daimleru nepřistoupit na směrnici EU schválily německé úřady. Po francouzském zákroku Brusel varoval Německo před protiakcí a rozhodnutí Paříže podpořil.

Minulý týden spor eskaloval, když se do něj vložil francouzský soud, který vládě nařídil zákaz registrací na 10 dní pozastavit. Ministerstvo životního prostředí, jež o záležitosti rozhoduje, poté ve snaze prodeje zarazit stůj co stůj rozhodlo o aplikaci „ochranné procedury“, což mu umožňuje unijní legislativa v případech ohrožení bezpečnosti na silnicích, životního prostředí či veřejného zdraví. „Registrace vozů Mercedes třídy A, B, CLA a SL ve Francii zůstávají zakázány, dokud se společnost nepřizpůsobí platné evropské legislativě,“ uvedl rezort v prohlášení.

Daimler se brání tím, že Francouzi jsou jediní horlivci v EU, kteří na novou směrnici zareagovali tak rychle a tvrdě. Automobilka se bude prý dál obracet na soudy. Unijní představitelé včera uvedli, že jednají s Berlínem a Paříží a budou se je snažit přimět ke kompromisu.

Spor se odehrává na pozadí dramaticky odlišného vývoje v automobilovém sektoru v obou zemích. Zatímco francouzští výrobci v čele s PSA Peugeot Citröen trpí razantním propadem poptávky po jejich produkci, soustředěné převážně do menší a středních vozů, německá konkurence jede plnou parou vpřed. Daimler, BMW i Volkswagen se těší z velkých marží u prémiových modelů, které si vydobyly solidní popularitu na rozvíjejících se trzích.

Němečtí politici poukázali na to, že krok Francie může souviset se sporem o zpřísněné limity na emise oxidu uhličitého (CO2) v EU. Jejich přijetí minulý měsíc Berlín intenzivním lobbováním zabránil, aby ochránil domácí automobilky a jejich větší modely.

Šéf francouzské asociace dealerů značky Mercedes-Benz Jean-Claude Bernard akci Paříže označuje za politicky motivovanou s cílem „potěšit zelené a poškodit německé výrobce.“ Zakázaná chladicí látka je prý používaná v 95 % aut s klimatizací ve Francii, takže pokud je tak nebezpečná, měla by ze silnic zmizet všechna vozidla.

Podle Bernarda se spor zatím dotkl 5000 vozů, přičemž objednávky klesly o 20 %. Vozů postižených zákazem se ve Francii ročně prodá kolem 30 tisíc.

(Zdroje: FT, ČTK, Bloomberg)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
08.11.2025
14:35Synchron získal 200 milionů dolarů na méně invazivní technologii, která umožní ovládat počítač myšlenkami
9:04Víkendář: Lidé se bojí vládních dluhů, ale jejich snižování vlastně nechtějí
07.11.2025
18:04Skepse kolem AI, vládní „shutdown“ a obavy z ekonomického zpomalení srážejí trhy  
17:06Několik dolarových příběhů
15:12Od euforie ke skepsi. Trhy znepokojuje finanční náročnost plánů OpenAI po výroku CFO  
13:17Proč drží Čína s USA krok v závodě umělé inteligence? Masivní čipové klastry od Huawei a levné energie
11:45Perly týdne: Máme pomýlené představy o umělé inteligenci?
11:20RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
11:05Akcie pevnou půdu zatím nenacházejí. Slibný úvod v Evropě rychle vyprchal  
10:23Bureš: Maloobchod zvolňuje, spotřeba i tak zůstane hlavním “motorem” ekonomiky
9:22Zbrojní gigant Rheinmetall zvýšil zisk o 18 % a staví nové továrny. Akcie stagnují
8:54Evropa míří k pozitivnímu zahájení, daří se německému vývozu  
8:53Rozbřesk: Koruna nereagovala na zasedání ČNB, slabší trh práce v USA posunul eurodolar výše
8:32Bude Musk prvním bilionářem? Akcionáři Tesly mu přiklepli rekordní plán odměn
6:01Morgan Stanley: Známky spekulace, ale čas na odchod z akciového trhu ještě nenastal
06.11.2025
22:01Výsledková sezona pokračuje s technologiemi centru pozornosti  
17:29Od roku 1950 po současnost: „pravidla“ podle kterých trhy (ne)fungují
17:10ČNB ponechává sazby beze změny, pro nejbližší měsíce potvrzuje stabilitu
15:43Meta je nejlevnější akcií z Magnificent Seven. Příležitost, nebo varovný signál?  
14:30ČNB ponechala sazby beze změny

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data