Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Němci zuří kvůli zákazu luxusních mercedesů ve Francii. Napětí uvolňuje Brusel

Němci zuří kvůli zákazu luxusních mercedesů ve Francii. Napětí uvolňuje Brusel

30.07.2013 10:09
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Krok socialistické vlády ve Francii, která zablokovala registrace některých nejluxusnějších vozů Mercedes-Benz, vyvolal ostrou reakci německé automobilky Daimler, pod niž značka patří. Do záležitosti se musela vložit Evropská komise, která je vlastně prapůvodcem sporu, aby napětí zmírnila.

Daimler na počátku července sdělil, že francouzské úřady blokují nové registrace jeho sportovních vozů Mercedes SL a kompaktů třídy A a B. Tyto automobily představují více než polovinu prodeje značky v této zemi a asi dvě procenta globálního prodeje. Podle automobilky byly zastaveny prodeje tisíců vozů.

Daimler jako jediná evropská automobilka odmítl vyhovět směrnici EU, jež od letošního ledna zakázala v klimatizaci nově prodávaných vozů používat dosavadní náplň R134a. Automobilka prý ve svých testech zjistila, že jediná schválená náhrada za dosud běžné chladivo může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík, a způsobit tak cestujícím ve vozidle smrt.

Rozhodnutí Daimleru nepřistoupit na směrnici EU schválily německé úřady. Po francouzském zákroku Brusel varoval Německo před protiakcí a rozhodnutí Paříže podpořil.

Minulý týden spor eskaloval, když se do něj vložil francouzský soud, který vládě nařídil zákaz registrací na 10 dní pozastavit. Ministerstvo životního prostředí, jež o záležitosti rozhoduje, poté ve snaze prodeje zarazit stůj co stůj rozhodlo o aplikaci „ochranné procedury“, což mu umožňuje unijní legislativa v případech ohrožení bezpečnosti na silnicích, životního prostředí či veřejného zdraví. „Registrace vozů Mercedes třídy A, B, CLA a SL ve Francii zůstávají zakázány, dokud se společnost nepřizpůsobí platné evropské legislativě,“ uvedl rezort v prohlášení.

Daimler se brání tím, že Francouzi jsou jediní horlivci v EU, kteří na novou směrnici zareagovali tak rychle a tvrdě. Automobilka se bude prý dál obracet na soudy. Unijní představitelé včera uvedli, že jednají s Berlínem a Paříží a budou se je snažit přimět ke kompromisu.

Spor se odehrává na pozadí dramaticky odlišného vývoje v automobilovém sektoru v obou zemích. Zatímco francouzští výrobci v čele s PSA Peugeot Citröen trpí razantním propadem poptávky po jejich produkci, soustředěné převážně do menší a středních vozů, německá konkurence jede plnou parou vpřed. Daimler, BMW i Volkswagen se těší z velkých marží u prémiových modelů, které si vydobyly solidní popularitu na rozvíjejících se trzích.

Němečtí politici poukázali na to, že krok Francie může souviset se sporem o zpřísněné limity na emise oxidu uhličitého (CO2) v EU. Jejich přijetí minulý měsíc Berlín intenzivním lobbováním zabránil, aby ochránil domácí automobilky a jejich větší modely.

Šéf francouzské asociace dealerů značky Mercedes-Benz Jean-Claude Bernard akci Paříže označuje za politicky motivovanou s cílem „potěšit zelené a poškodit německé výrobce.“ Zakázaná chladicí látka je prý používaná v 95 % aut s klimatizací ve Francii, takže pokud je tak nebezpečná, měla by ze silnic zmizet všechna vozidla.

Podle Bernarda se spor zatím dotkl 5000 vozů, přičemž objednávky klesly o 20 %. Vozů postižených zákazem se ve Francii ročně prodá kolem 30 tisíc.

(Zdroje: FT, ČTK, Bloomberg)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
03.12.2025
16:58Webinář Investiční trefy a přešlapy 2025 s Pavlem Mokošem již zítra!
15:58Traders Talk: O Santa Rally rozhodne Fed, technologie se drží a zlato má prostor růst
15:07Je zahraniční kapitál do USA nasáván nebo je tam tlačen?
13:01Paměťové čipy zdražují o desítky procent a jejich výrobci nestíhají
11:59Evropské trhy pokračují vzhůru podobně jako krypto  
11:06Anthropic plánuje v příštím roce IPO
10:33Airbus kvůli vadě trupových panelů snížil cíl dodávek na letošní rok
8:50EU ukončí dovoz ruského plynu do roku 2027. Maďarsko a Slovensko přehlasovány
8:45Rozbřesk: Čína chce bojovat s průmyslovou deflací. Co to znamená pro Evropu a Česko?
8:43Nový AI čip od Amazonu, úvěrové riziko Oraclu na maximu od krize a zákaz dovozu ruského plynu do EU  
6:00Google se veze na AI vlně, pro Apple je umělá inteligence stále hrozbou?
02.12.2025
22:02Optimismus se vrací na americké trhy: Nasdaq posiluje, riziková aktiva ožívají  
17:27Ztrácí se výhoda vysokoškolského vzdělání?
16:13Skupina deseti evropských bank založila konsorcium pro stablecoin vázaný na euro
16:03Sociální politika po americku: Miliardář Dell dá dětem do deseti let 250 dolarů na investice
14:19Britská centrální banka varuje před propadem trhů kvůli vývoji kolem AI
13:04Italská módní skupina Prada koupila od Američanů menšího rivala Versace
12:46OECD nechala výhled růstu globální ekonomiky beze změny, výhled Česka pro letošek zlepšila
12:08Altman bije na poplach. OpenAI odkládá plány na reklamu a agentickou AI, aby zlepšila kvalitu ChatGPT
11:50Inflace v eurozóně v listopadu nečekaně stoupla na 2,2 procenta

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
C3.ai Inc (10/25 Q2, Aft-mkt)
Dollar Tree Inc (10/25 Q3, Bef-mkt)
Macy's Inc (10/25 Q3, Bef-mkt)
Salesforce Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
Snowflake Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
UiPath Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)