Krok socialistické vlády ve Francii, která zablokovala registrace některých nejluxusnějších vozů Mercedes-Benz, vyvolal ostrou reakci německé automobilky , pod niž značka patří. Do záležitosti se musela vložit Evropská komise, která je vlastně prapůvodcem sporu, aby napětí zmírnila.
na počátku července sdělil, že francouzské úřady blokují nové registrace jeho sportovních vozů Mercedes SL a kompaktů třídy A a B. Tyto automobily představují více než polovinu prodeje značky v této zemi a asi dvě procenta globálního prodeje. Podle automobilky byly zastaveny prodeje tisíců vozů.
jako jediná evropská automobilka odmítl vyhovět směrnici EU, jež od letošního ledna zakázala v klimatizaci nově prodávaných vozů používat dosavadní náplň R134a. Automobilka prý ve svých testech zjistila, že jediná schválená náhrada za dosud běžné chladivo může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík, a způsobit tak cestujícím ve vozidle smrt.
Rozhodnutí nepřistoupit na směrnici EU schválily německé úřady. Po francouzském zákroku Brusel varoval Německo před protiakcí a rozhodnutí Paříže podpořil.
Minulý týden spor eskaloval, když se do něj vložil francouzský soud, který vládě nařídil zákaz registrací na 10 dní pozastavit. Ministerstvo životního prostředí, jež o záležitosti rozhoduje, poté ve snaze prodeje zarazit stůj co stůj rozhodlo o aplikaci „ochranné procedury“, což mu umožňuje unijní legislativa v případech ohrožení bezpečnosti na silnicích, životního prostředí či veřejného zdraví. „Registrace vozů Mercedes třídy A, B, CLA a SL ve Francii zůstávají zakázány, dokud se společnost nepřizpůsobí platné evropské legislativě,“ uvedl rezort v prohlášení.
se brání tím, že Francouzi jsou jediní horlivci v EU, kteří na novou směrnici zareagovali tak rychle a tvrdě. Automobilka se bude prý dál obracet na soudy. Unijní představitelé včera uvedli, že jednají s Berlínem a Paříží a budou se je snažit přimět ke kompromisu.
Spor se odehrává na pozadí dramaticky odlišného vývoje v automobilovém sektoru v obou zemích. Zatímco francouzští výrobci v čele s PSA Citröen trpí razantním propadem poptávky po jejich produkci, soustředěné převážně do menší a středních vozů, německá konkurence jede plnou parou vpřed. , i se těší z velkých marží u prémiových modelů, které si vydobyly solidní popularitu na rozvíjejících se trzích.
Němečtí politici poukázali na to, že krok Francie může souviset se sporem o zpřísněné limity na emise oxidu uhličitého (CO2) v EU. Jejich přijetí minulý měsíc Berlín intenzivním lobbováním zabránil, aby ochránil domácí automobilky a jejich větší modely.
Šéf francouzské asociace dealerů značky Mercedes-Benz Jean-Claude Bernard akci Paříže označuje za politicky motivovanou s cílem „potěšit zelené a poškodit německé výrobce.“ Zakázaná chladicí látka je prý používaná v 95 % aut s klimatizací ve Francii, takže pokud je tak nebezpečná, měla by ze silnic zmizet všechna vozidla.
Podle Bernarda se spor zatím dotkl 5000 vozů, přičemž objednávky klesly o 20 %. Vozů postižených zákazem se ve Francii ročně prodá kolem 30 tisíc.
(Zdroje: FT, ČTK, Bloomberg)