Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Diageo a Pernod Ricard hledají cesty, jak v USA oživit zájem o vodku

Diageo a Pernod Ricard hledají cesty, jak v USA oživit zájem o vodku

28.01.2016 11:30
Autor: Pavel Daniel

Amerika dosáhla vrcholu ve spotřebě vodky a největší světové „likérky“ se snaží na tomto vrcholu udržet. Analytici říkají, že globální světový producenti začínají hledat cestu, jak oslovit novou generaci spotřebitelů a najít ten správný klíč k otevření spotřeby. Společnosti Diageo PLC a její Smirnoff a Pernod Ricard SA se značkou Absolut drží v USA každá zhruba pětinový podíl z 18 miliardového „likérového“ trhu poté, co se velkým společnostem nepodařilo zastavit přesun spotřebitelů k nezávislým producentům a výrobcům whisky. I proto zřejmě spotřeba vodky v USA za poslední tři roky vykazuje téměř stálou linii.

Značky, které oběma zmíněným společnostem dokáží zajistit více než čtvrtinu tržeb v USA, prochází změnami kvůli snaze firem přilákat novou generaci „Cosmopolitan a Bloody Mary“ konzumentů. Trh se potýká s tím, že na něm stále dominují lidé, kteří vyrůstali v éře sociálních sítí. Jenže ruská mystika a „skandinávský šik“ alkoholu už prostě neprodává značky vodky tak, jako kdysi. „Musíte být více lokální, zaměřit se na "regionalitu", abyste získali mladší spotřebitele,“ vzkázal likérkám Ian Shackleton, analytik společnosti Nomura.

Prodeje vybraných značek vodky v USA

alkohol_2-1 

Zdroj: International Wine & Spirits Research

Podle něj značka Absolut se o cestu být více lokální snaží, složitější je to ale u značky Smirnoff. Ta byla podle online encyklopedie Wikipedia založena kolem roku 1860 Pjotrem Arsenievičem Smirnovem – synem negramotných sedláků a začala jako destilérka vodky v Moskvě. V březnu 2006 byla vodka Smirnoff nejprodávanější značkou alkoholu na světě. Jejím majitelem je společnost Diageo PLC, která destiluje produkty značky v USA, Velké Británii, Indii, Africe, Latinské Americe a Austrálii. A konkurent – Pernod Ricard SA koncentruje výrobu vodky Absolut do jednoho zařízení, totiž do Ahusu v jižním Švédsku.

Podle dat výzkumné agentury Nielsen se společnosti Pernod Ricard SA podařilo za posledních 12 týdnů zvýšit prodeje značky Absolut o 2,6 procenta, zatímco značka Smirnoff, která je v USA levnější, spadla v prodejích o 3,1 procenta. Diageo odhaduje, že v prvním pololetí nynějšího fiskálního roku se prodeje propadnou o 2 procenta. Diageo PLC se ale rozhodla zvýšit tržby značky Smirnoff v USA jmenováním svého bývalého finančního ředitele Deirdreho Mahlana do čela severoamerické divize. Ta firmě zajišťuje zhruba polovinu celosvětového zisku. Diageo také oznámila iniciativu „50 milionů dolarů“, přezdívanou jako "Activation Army". Iniciativa spočívá v celostátních ochutnávkách, zaměřených na generaci „Millenials“, tedy spotřebitelů, narozených po roce 1980.

Vývoj prodejů vodky a whisky v USA  

alkohol-1  

Zdroj: International Wine & Spirits Research

Na druhou stranu – podle Trevora Stirlinga, analytika společnosti Sanford C. Bernstein, má značka Absolut oproti konkurenci výhodu – její výrobní příběh prý nabízí větší autenticitu. Pernod Ricard proto sází na budoucnost značky. V říjnu 2015 změnil poprvé od roku 1979 podobu láhve, na které zdůrazňuje originalitu výrobku. Chce tím zdůraznit dědictví značky a její kvalitu. Výrobek se navíc může pyšnit označením, že sází na místní a vysoce kvalitní sládky, kteří se snaží odlišit se od nadnárodních společností, které dominují tomuto segmentu.

Wine & Spirits Research konstatovala, že nejpopulárnější originální značka vodky Tito´s Handmade Vodka se společně s dalším nezávislým producentem - E&J Gallo Winery´s New Amsterdam - dostaly v kombinovaných objemech prodejů za rok 2014 ve Spojených státech před značku Absolut, ve srovnání s méně než čtvrtinovým podílem obou značek o pouhé tři roky dříve. Velké likerky se navíc budou muset vyrovnat s trendem nárůstu spotřeby whisky. Nejde totiž jen o americký, ale i globální trend. Například předběžné odhady Euromonitoru ukazují, že oblíbenost whisky byla v roce 2015 větší než vodky a tento trend se udrží nejméně do konce tohoto desetiletí. „Whisky může být oblíbenější, ale vodka "neumřela", jen už tolik neakceleruje,“ řekl Deidre Mahlan.

Námět: International Wine & Spirits Research, Bloomberg 


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
04.12.2025
15:03Jan Bureš: Česká inflace klesá výrazněji, v hlavní roli opět potraviny
14:25CNBC: EU zvyšuje těžbu vzácných kovů díky závodu přímo na hranicích s Ruskem
13:40Novo Nordisk to s Alzheimerem nevzdává. I přes neúspěch studií ukázal semaglutid potenciál
12:16Šéf Anthropicu: Některé firmy to s investicemi do AI přehánějí
10:58Webinář Investiční trefy a přešlapy 2025 s Pavlem Mokošem dnes od 15:00!
10:39Koruna slábne po inflačním překvapení, zatímco akcie se sunou dál vzhůru  
10:27J&T Global Finance XVI., s.r.o: Oznámení o třetí výplatě úrokového výnosu
10:07Jan Bureš: Průměrná mzda zvolnila, stále však bude živit rychlý růst spotřeby
9:33Inflace v listopadu zvolnila, meziměsíčně ceny klesly
9:26Karo Leather klesl ve 3. čtvrtletí provozní zisk, mírně vzrostly tržby. Firma se připravuje na Prime Market a zpětný odkup akcií
8:47Rozbřesk: NBP snižuje sazby na 4 procenta, ale konec cyklu to být ještě nemusí
8:41Výsledky Karo Leather, velký zájem o japonské dluhopisy, evropské futures v zeleném  
6:10Morgan Stanley: Trhy budou Fedu diktovat, co má dělat. Akcie míří k novým rekordům
03.12.2025
15:58Traders Talk: O Santa Rally rozhodne Fed, technologie se drží a zlato má prostor růst
15:07Je zahraniční kapitál do USA nasáván nebo je tam tlačen?
13:01Paměťové čipy zdražují o desítky procent a jejich výrobci nestíhají
11:59Evropské trhy pokračují vzhůru podobně jako krypto  
11:06Anthropic plánuje v příštím roce IPO
10:33Airbus kvůli vadě trupových panelů snížil cíl dodávek na letošní rok
8:50EU ukončí dovoz ruského plynu do roku 2027. Maďarsko a Slovensko přehlasovány

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Docusign Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
Dollar General Corp (10/25 Q3, Bef-mkt)
Hewlett Packard Enterprise Co (10/25 Q4, Aft-mkt)
Kroger Co/The (10/25 Q3, Aft-mkt)
SentinelOne Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)
Ulta Beauty Inc (10/25 Q3, Aft-mkt)