Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Diageo a Pernod Ricard hledají cesty, jak v USA oživit zájem o vodku

Diageo a Pernod Ricard hledají cesty, jak v USA oživit zájem o vodku

28.01.2016 11:30
Autor: Pavel Daniel

Amerika dosáhla vrcholu ve spotřebě vodky a největší světové „likérky“ se snaží na tomto vrcholu udržet. Analytici říkají, že globální světový producenti začínají hledat cestu, jak oslovit novou generaci spotřebitelů a najít ten správný klíč k otevření spotřeby. Společnosti Diageo PLC a její Smirnoff a Pernod Ricard SA se značkou Absolut drží v USA každá zhruba pětinový podíl z 18 miliardového „likérového“ trhu poté, co se velkým společnostem nepodařilo zastavit přesun spotřebitelů k nezávislým producentům a výrobcům whisky. I proto zřejmě spotřeba vodky v USA za poslední tři roky vykazuje téměř stálou linii.

Značky, které oběma zmíněným společnostem dokáží zajistit více než čtvrtinu tržeb v USA, prochází změnami kvůli snaze firem přilákat novou generaci „Cosmopolitan a Bloody Mary“ konzumentů. Trh se potýká s tím, že na něm stále dominují lidé, kteří vyrůstali v éře sociálních sítí. Jenže ruská mystika a „skandinávský šik“ alkoholu už prostě neprodává značky vodky tak, jako kdysi. „Musíte být více lokální, zaměřit se na "regionalitu", abyste získali mladší spotřebitele,“ vzkázal likérkám Ian Shackleton, analytik společnosti Nomura.

Prodeje vybraných značek vodky v USA

alkohol_2-1 

Zdroj: International Wine & Spirits Research

Podle něj značka Absolut se o cestu být více lokální snaží, složitější je to ale u značky Smirnoff. Ta byla podle online encyklopedie Wikipedia založena kolem roku 1860 Pjotrem Arsenievičem Smirnovem – synem negramotných sedláků a začala jako destilérka vodky v Moskvě. V březnu 2006 byla vodka Smirnoff nejprodávanější značkou alkoholu na světě. Jejím majitelem je společnost Diageo PLC, která destiluje produkty značky v USA, Velké Británii, Indii, Africe, Latinské Americe a Austrálii. A konkurent – Pernod Ricard SA koncentruje výrobu vodky Absolut do jednoho zařízení, totiž do Ahusu v jižním Švédsku.

Podle dat výzkumné agentury Nielsen se společnosti Pernod Ricard SA podařilo za posledních 12 týdnů zvýšit prodeje značky Absolut o 2,6 procenta, zatímco značka Smirnoff, která je v USA levnější, spadla v prodejích o 3,1 procenta. Diageo odhaduje, že v prvním pololetí nynějšího fiskálního roku se prodeje propadnou o 2 procenta. Diageo PLC se ale rozhodla zvýšit tržby značky Smirnoff v USA jmenováním svého bývalého finančního ředitele Deirdreho Mahlana do čela severoamerické divize. Ta firmě zajišťuje zhruba polovinu celosvětového zisku. Diageo také oznámila iniciativu „50 milionů dolarů“, přezdívanou jako "Activation Army". Iniciativa spočívá v celostátních ochutnávkách, zaměřených na generaci „Millenials“, tedy spotřebitelů, narozených po roce 1980.

Vývoj prodejů vodky a whisky v USA  

alkohol-1  

Zdroj: International Wine & Spirits Research

Na druhou stranu – podle Trevora Stirlinga, analytika společnosti Sanford C. Bernstein, má značka Absolut oproti konkurenci výhodu – její výrobní příběh prý nabízí větší autenticitu. Pernod Ricard proto sází na budoucnost značky. V říjnu 2015 změnil poprvé od roku 1979 podobu láhve, na které zdůrazňuje originalitu výrobku. Chce tím zdůraznit dědictví značky a její kvalitu. Výrobek se navíc může pyšnit označením, že sází na místní a vysoce kvalitní sládky, kteří se snaží odlišit se od nadnárodních společností, které dominují tomuto segmentu.

Wine & Spirits Research konstatovala, že nejpopulárnější originální značka vodky Tito´s Handmade Vodka se společně s dalším nezávislým producentem - E&J Gallo Winery´s New Amsterdam - dostaly v kombinovaných objemech prodejů za rok 2014 ve Spojených státech před značku Absolut, ve srovnání s méně než čtvrtinovým podílem obou značek o pouhé tři roky dříve. Velké likerky se navíc budou muset vyrovnat s trendem nárůstu spotřeby whisky. Nejde totiž jen o americký, ale i globální trend. Například předběžné odhady Euromonitoru ukazují, že oblíbenost whisky byla v roce 2015 větší než vodky a tento trend se udrží nejméně do konce tohoto desetiletí. „Whisky může být oblíbenější, ale vodka "neumřela", jen už tolik neakceleruje,“ řekl Deidre Mahlan.

Námět: International Wine & Spirits Research, Bloomberg 


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
29.03.2024
8:40Čínská realitní krize se šíří do největších bank. Zatím je 'ještě zvládnutelná'
28.03.2024
17:21Růstové a hodnotové akcie a jeden padesátiletý cyklus
16:53Jaký závěr nás čeká tentokrát? Wall Street v úvodu pouze přešlapuje  
16:06Přehled (ne)obchodování na trzích přes Velikonoce 2024
16:06Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily
15:48Růst americké ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí zpomalil pouze na 3,4 procenta
15:44Tesla už odepsala na akciích 350 miliard dolarů. Očekávání investorů ohledně dalšího vývoje jsou nevalná
13:29Invesco: Významný týden pro měnovou politiku je pro trhy dobrým znamením
12:22Než otevře Wall Street: Snowflake, MillerKnoll, Sprinklr  
11:20Podle guvernéra Fedu by se po posledních datech o ekonomice měla snížení sazeb odložit nebo zredukovat
11:02Investoři se připravují na konec kvartálu, Fed nechce spěchat se snižováním  
9:42Jan Bureš: HDP revidován vzhůru, reálné příjmy domácností rostou a s nimi i útraty
8:55Se snižováním sazeb v USA není kam spěchat, opakuje guvernér Fedu Waller. Futures jsou zelené  
8:52Putin: Rusko nezaútočí na Pobaltí, Polsko či Česko. Jde jen o strašení lidí
8:45Rozbřesk: HDP potvrdí pozitivní obrat v útratách domácností
6:03Britské akcie jsou nyní (historicky) mimořádně levné a Evropa už obchoduje s výrazným diskontem i vůči Japonsku
27.03.2024
21:19Americké indexy posilovaly díky silnému závěru  
18:26Jen kousek od intervence? Akcie a dluhopisy dnes lehce v zeleném  
17:50Pavol Mokoš: Je čas svézt se na vlně růstu, ne chytat dno. A technické cíle pro pražské banky
15:43BlackRock: Dlouhodobě nebude pokračovat scénář vyšší inflace a sazeb. Postará se o to umělá inteligence a další technologie

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
13:30USA - Jádrový deflátor PCE, y/y
13:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m