Aktualizováno Únorová data z maloobchodu naznačují, že i letošní rok bude ve znamení nákupů. Tržby obchodníků se meziročně zvýšily v reálném vyjádření o 6 %. Na své si přitom přišly především e-shopy. Jde o pokračování dlouhodobého trendu, jehož výsledkem je stále větší podíl internetových prodejců na maloobchodním obratu. S určitou mírou zjednodušení se dá říct, že kdo z obchodníků chce výrazně zvýšit své tržby, musí na internet.
Rostoucí mzdy spolu s klesajícími obavami z nezaměstnanosti podporují spotřebitele v jejich utrácení. Vyšší zájem je proto o elektroniku, zboží pro volný čas a pohonné hmoty. Naproti tomu potraviny nebo především móda tentokrát příliš netáhly a tržby obchodníků v tomto segmentu rostly jen mírně. Nakonec zákazníci se předzásobili v povánočních výprodejích a o oblečení a obuv v kamenných obchodech začnou mít větší zájem až při další vlně výprodejů.
Výsledky maloobchodu nejsou nijak překvapivé a přesně zapadají do celkového obrázku české ekonomiky. Růst ekonomiky podporuje životní úroveň a zvyšuje ochotu spotřebitelů utrácet i za zboží pro volný čas. Spotřeba domácností se tak letos stane asi největším hybatelem celé poptávkové strany ekonomiky. S jejím růstem ovšem přichází i čas zvyšování cen, což je ostatně právě u zboží pro volný čas vidět.
Pro další měsíce počítáme se zhruba pětiprocentním růstem maloobchodních tržeb a pokračující expanzí e-shopů. Navzdory jejich dlouhodobému silnému boomu stále existuje nemalý prostor pro jejich další růst, zejména pokud jde o prodej potravin.