Následuje tisková zpráva Zentivy:Společnost Zentiva uvedla na trh lék (s účinnou látkou atorvastatinum calcium), který je určen pro snížení hladiny cholesterolu v krvi. Významný lék na předpis snižuje hladinu riziko kardiovaskulárních chorob, zejména srdeční sklerozy, snižuje riziko infartku i mrtvice a nemocným významně zlepšuje kvalitu jejich života.
Tento lék byl zaregistrován Státním ústavem pro kontrolu léčiv 29. prosince 2004 a po platné registraci prošel cenovým řízením.
Americká společnost Pfizer, která původně lék s touto účinnou látkou vyvinula, se pravděpodobně cítí ohrožena konkurenčním generickým ekvivalentem a proto se snaží o omezení některých marketingových aktivit společnosti Zentiva.
Krok americké společnosti má zřejmě za cíl zkomplikovat rozšíření léku společnosti Zentiva mezi pacienty, protože je výrazně levnější.
Cena léku společnosti Pfizer je v lékárně ve srovnání s cenou léku od Zentivy až dvojnásobná.(Oba léky jsou plně hrazeny, pacient nedoplácí).
Na tomto příkladu lze demonstrovat přístup originálních výrobců k cenám léků.
(Generický ekvivalent je léčivý přípravek vykazující zásadní podobnost s originálním lékem. Registrací generického léčivého přípravku se považuje za prokázané, že s jeho pomocí lze dosáhnout stejných léčebných cílů, jako s jiným registrovaným přípravkem obsahujícím stejnou účinnou látku.)
Zentiva si je vědoma společenské zodpovědnosti k občanům za zlepšování kvality života co největšího počtu pacientů. Léky, které Zentiva vyrábí, jsou moderní, bezpečné a cenově dostupné. Vstupem generického ekvivalentu se léky dostávají i do primární péče.
Společnost Zentiva vnímá snahu zástupců společnosti Pfizer snížit dostupnost našeho léku s platnou registrací jako neetickou vůči pacientům a občanům České republiky.
Zentiva v krátké době podnikne právní kroky proti nekalosoutěžnímu jednání společnosti Pfizer.
Za okrajové pro veřejnost v tomto případě považujeme, že americká společnost v České republice postupuje nejenom proti českému, ale i evropskému právu!
Upozorňuji, že podle zákona o regulaci reklamy není dovoleno, aby značkové názvy přípravků byly uváděny v tisku určenému pro laickou veřejnost.