Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Boj o čínský automobilový trh se rozrůstá, Volkswagen do něj možná nasadí Octavii

Boj o čínský automobilový trh se rozrůstá, Volkswagen do něj možná nasadí Octavii

9.6.2004 11:07
Autor: 

Světové automobilky v posledních několika dnech oznamují velké investice do rozšíření výroby a prodejů v Číně. Dnes se připojuje i největší evropský výrobce a FT uvádějí, že Volkswagen by dokonce mohl na čínský trh přijít se škodou Octavií.

Čínský trh je suverénně nejrychleji expandující trh na světě a nabízí obrovský potenciál. Za loňský rok celkové prodeje automobilek vzrostly téměř dvakrát. Není proto divu, že velké automobilky z něj chtějí urvat co největší podíl. V pondělí oznámila General Motors plán investovat 3 miliardy dolarů, aby v příštích třech letech zdvojnásobila kapacitu své čínské výroby. Ford, jehož tržní podíl není zatím vysoký, chce ještě letos zvýšit prodeje v Číně více než trojnásobně na 65 000 vozů, Toyota oznámila delší plán, který počítá se zvýšením výroby na 400 000 vozů do deseti let. K ostatním se dnes také přidal DaimlerChrysler, jenž v Číně zavede výrobu Mercedesů, kterých chce už letos prodat 14 000.

Nejvíce automobilů ale v Číně prodává Volkswagen. Jeho tržní podíl poklesl z 32,5 na současných 26,4 %, což pro automobilku při stále ostřejších podmínkách na trhu znamená nemalou výzvu. Už loni německý výrobce oznámil investice do čínské výroby ve výši 5-6 miliard EUR a plán zvýšit výrobu do tří let na dvojnásobek, tedy 1,6 milionu vozů. Dnešní zpráva o možné výrobě škody Octavia v Číně je tak dalším krokem, který má koncernu pomoci minimálně zachovat váhu na trhu. Octavia podle Bernda Pischetsriedera, šéfa VW, lépe vyhovuje potřebám trhu. Už dříve se evropská automobilka spálila s modelem Polo. Nyní chce trhu nabídnout velké, jednoduché a levné auto, jímž by se mohla stát právě Octavia. Na čínských silnicích by měla jezdit buď pod značkou Škoda nebo Volkswagen.

Plány automobilek v zásadě počítají s dalším velkým rozvojem trhu, ten ale nemusí úplně splnit představy spolu s tím, jak čínská vláda tlumí ekonomiku. Odhady pro růst čínského automobilového sektoru pro tento rok se pohybují „pouze“ okolo 10 %. Hrozí tak, že výrazné zvyšování výroby vyostří podmínky na trhu a přeroste v cenovou válku.

Tomáš Vlk, Patria Online


Váš názor
  • Tatrovka
    10.6.2004 10:30

    Když nedávno v televizi bylo s velkou slávou ukazováno, jak bude Tatrovka dodávat přes americkou firmu Terrex pár tatrovek do Iráku, tak si člověk nemůže nevzpomenout na bývalé masivní dodávky do Číny o které jsme přišli, kvůli pár naivním hlupákům. Ti první ohrnovali nad Čínou nos a doporučovali vyvěšovat tibetské vlajky (to se v západní Evropě a USA - tedy našich největších učitelů demokracie pobavili. Blair se vyhnul dalajlámovi při jeho poslední návštěvě ve Velké Británii velkým obloukem. V Kopřivnici se musí dodnes chytat za hlavu, že to tehdy udělali ...). Ti druzí rozumovali o neviditelné ruce trhu na západoevropských trzích, které jsou již dávno obsazeny ... Výsledkem je zpustošený areál Tatrovky, kdy na testovací dráze roste plevel a po Číně se dnes vesele prohání VW, Mercedesy, Oply, Toyoty ...
    PaulC
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data