Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Boj o čínský automobilový trh se rozrůstá, Volkswagen do něj možná nasadí Octavii

Boj o čínský automobilový trh se rozrůstá, Volkswagen do něj možná nasadí Octavii

09.06.2004 11:07
Autor: 

Světové automobilky v posledních několika dnech oznamují velké investice do rozšíření výroby a prodejů v Číně. Dnes se připojuje i největší evropský výrobce a FT uvádějí, že Volkswagen by dokonce mohl na čínský trh přijít se škodou Octavií.

Čínský trh je suverénně nejrychleji expandující trh na světě a nabízí obrovský potenciál. Za loňský rok celkové prodeje automobilek vzrostly téměř dvakrát. Není proto divu, že velké automobilky z něj chtějí urvat co největší podíl. V pondělí oznámila General Motors plán investovat 3 miliardy dolarů, aby v příštích třech letech zdvojnásobila kapacitu své čínské výroby. Ford, jehož tržní podíl není zatím vysoký, chce ještě letos zvýšit prodeje v Číně více než trojnásobně na 65 000 vozů, Toyota oznámila delší plán, který počítá se zvýšením výroby na 400 000 vozů do deseti let. K ostatním se dnes také přidal DaimlerChrysler, jenž v Číně zavede výrobu Mercedesů, kterých chce už letos prodat 14 000.

Nejvíce automobilů ale v Číně prodává Volkswagen. Jeho tržní podíl poklesl z 32,5 na současných 26,4 %, což pro automobilku při stále ostřejších podmínkách na trhu znamená nemalou výzvu. Už loni německý výrobce oznámil investice do čínské výroby ve výši 5-6 miliard EUR a plán zvýšit výrobu do tří let na dvojnásobek, tedy 1,6 milionu vozů. Dnešní zpráva o možné výrobě škody Octavia v Číně je tak dalším krokem, který má koncernu pomoci minimálně zachovat váhu na trhu. Octavia podle Bernda Pischetsriedera, šéfa VW, lépe vyhovuje potřebám trhu. Už dříve se evropská automobilka spálila s modelem Polo. Nyní chce trhu nabídnout velké, jednoduché a levné auto, jímž by se mohla stát právě Octavia. Na čínských silnicích by měla jezdit buď pod značkou Škoda nebo Volkswagen.

Plány automobilek v zásadě počítají s dalším velkým rozvojem trhu, ten ale nemusí úplně splnit představy spolu s tím, jak čínská vláda tlumí ekonomiku. Odhady pro růst čínského automobilového sektoru pro tento rok se pohybují „pouze“ okolo 10 %. Hrozí tak, že výrazné zvyšování výroby vyostří podmínky na trhu a přeroste v cenovou válku.

Tomáš Vlk, Patria Online


Váš názor
  • Tatrovka
    10.06.2004 10:30

    Když nedávno v televizi bylo s velkou slávou ukazováno, jak bude Tatrovka dodávat přes americkou firmu Terrex pár tatrovek do Iráku, tak si člověk nemůže nevzpomenout na bývalé masivní dodávky do Číny o které jsme přišli, kvůli pár naivním hlupákům. Ti první ohrnovali nad Čínou nos a doporučovali vyvěšovat tibetské vlajky (to se v západní Evropě a USA - tedy našich největších učitelů demokracie pobavili. Blair se vyhnul dalajlámovi při jeho poslední návštěvě ve Velké Británii velkým obloukem. V Kopřivnici se musí dodnes chytat za hlavu, že to tehdy udělali ...). Ti druzí rozumovali o neviditelné ruce trhu na západoevropských trzích, které jsou již dávno obsazeny ... Výsledkem je zpustošený areál Tatrovky, kdy na testovací dráze roste plevel a po Číně se dnes vesele prohání VW, Mercedesy, Oply, Toyoty ...
    PaulC
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data