Světové automobilky v posledních několika dnech oznamují velké investice do rozšíření výroby a prodejů v Číně. Dnes se připojuje i největší evropský výrobce a FT uvádějí, že Volkswagen by dokonce mohl na čínský trh přijít se škodou Octavií.
Čínský trh je suverénně nejrychleji expandující trh na světě a nabízí obrovský potenciál. Za loňský rok celkové prodeje automobilek vzrostly téměř dvakrát. Není proto divu, že velké automobilky z něj chtějí urvat co největší podíl. V pondělí oznámila General Motors plán investovat 3 miliardy dolarů, aby v příštích třech letech zdvojnásobila kapacitu své čínské výroby. Ford, jehož tržní podíl není zatím vysoký, chce ještě letos zvýšit prodeje v Číně více než trojnásobně na 65 000 vozů, Toyota oznámila delší plán, který počítá se zvýšením výroby na 400 000 vozů do deseti let. K ostatním se dnes také přidal DaimlerChrysler, jenž v Číně zavede výrobu Mercedesů, kterých chce už letos prodat 14 000.
Nejvíce automobilů ale v Číně prodává Volkswagen. Jeho tržní podíl poklesl z 32,5 na současných 26,4 %, což pro automobilku při stále ostřejších podmínkách na trhu znamená nemalou výzvu. Už loni německý výrobce oznámil investice do čínské výroby ve výši 5-6 miliard EUR a plán zvýšit výrobu do tří let na dvojnásobek, tedy 1,6 milionu vozů. Dnešní zpráva o možné výrobě škody Octavia v Číně je tak dalším krokem, který má koncernu pomoci minimálně zachovat váhu na trhu. Octavia podle Bernda Pischetsriedera, šéfa VW, lépe vyhovuje potřebám trhu. Už dříve se evropská automobilka spálila s modelem Polo. Nyní chce trhu nabídnout velké, jednoduché a levné auto, jímž by se mohla stát právě Octavia. Na čínských silnicích by měla jezdit buď pod značkou Škoda nebo Volkswagen.
Plány automobilek v zásadě počítají s dalším velkým rozvojem trhu, ten ale nemusí úplně splnit představy spolu s tím, jak čínská vláda tlumí ekonomiku. Odhady pro růst čínského automobilového sektoru pro tento rok se pohybují „pouze“ okolo 10 %. Hrozí tak, že výrazné zvyšování výroby vyostří podmínky na trhu a přeroste v cenovou válku.
Tomáš Vlk, Patria Online