následuje úplné znění tiskové zprávy NKÚ
Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s rozpočtovými prostředky a s majetkem státu. Kontrolované bylo období let 2000 – 2001. Kontrolovanou osobou byl Úřad vlády České republiky.
* Úřad vlády nepostupoval nejhospodárnějším způsobem a nepoužíval rozpočtové prostředky pouze ke krytí nezbytných potřeb a pro účely, na něž byly určeny, a to v roce 2000 nejméně ve výši 3 680 tis. Kč a v roce 2001 nejméně ve výši 3 430 tis. Kč. V některých případech nedodržoval předpisy pro odměňování zaměstnanců a některá ustanovení zákoníku práce vztahující se k odměňování.
* Úřad vlády nedodržoval při zadávání veřejných zakázek v některých případech zákonem stanovené povinnosti, např. rozdělením jedné akce na více zakázek obcházel zákon o zadávání veřejných zakázek.
* Úřad vlády nevedl účetnictví tak, aby bylo úplné, průkazné a správné. Při provádění inventarizací ověřoval fyzickou inventurou jen stav části svého majetku, neúčtoval o hospodářské činnosti, kterou prováděl bez opory v právních předpisech.
* Byty, které Úřad vlády převzal a které byly smluvně určeny k uspokojování bytových potřeb členů vlády, soudců Vrchního a Krajského soudu v Praze, používal v převážné míře k uspokojování bytových potřeb zaměstnanců ministerstev a dalších ústředních orgánů. Správu těchto bytů svěřil obchodní společnosti, přičemž nezabezpečil pravidelné převádění příjmů z nájemného na svůj příjmový účet ani zachycení této agendy ve svém účetnictví.
V roce 2000 došlo vlivem rozpočtových opatření k navýšení rozpočtovaných částek, ale jejich skutečné čerpání pak nedosáhlo ani výše původně schváleného rozpočtu. Částky uvedené v žádostech o provedení rozpočtových opatření byly nadhodnocovány.
Cílem kontroly (dále) bylo prověřit hospodaření s majetkem státu a nakládání s rozpočtovými prostředky kapitoly Kancelář prezidenta republiky. Kontrolovaným obdobím byly roky 2001 a 2002, v případě věcných souvislostí i období předcházející a navazující.
Kontrolovanými osobami byly Kancelář prezidenta republiky, Správa Pražského hradu a Lesní správa Lány.
* Kancelář prezidenta republiky převedla právo hospodaření s nemovitým i movitým majetkem státu patřícím do její působnosti na zřizované příspěvkové organizace, přestože zákon č. 114/1993 Sb., o Kanceláři prezidenta republiky, stanoví, že toto právo vykonává KPR. Na tuto skutečnost upozorňovala již předcházející kontrola NKÚ č. 97/36 a hodnotila ji jako porušení uvedeného zákona.
* Kancelář prezidenta republiky je organizační složkou státu, tedy i účetní jednotkou. Jako účetní jednotka má povinnost vést účetnictví, a to úplně a správně tak, aby věrně zobrazovalo skutečnosti, které jsou jeho předmětem (§ 7 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví). Tato ustanovení nejsou plněna Kanceláří prezidenta republiky ani Správou Pražského hradu.
* Současně shora uvedeným postupem převedla na Správu Pražského hradu i majetek, který prokazatelně používá k výkonu své činnosti, např. inventář svých kanceláří, výpočetní techniku, automobily apod. Současně na Správu Pražského hradu převedla i finanční prostředky sloužící k úhradě nákladů své činnosti (spotřeba materiálů, energií, pohonných hmot apod.). Správa Pražského hradu o skutečnostech souvisejících s činností Kancelář prezidenta republiky účtuje ve svém účetnictví, s oddělením pouze v analytické evidenci.
* Kancelář prezidenta republiky tak vytvořila situaci, kdy obě organizace nedodržují právní předpisy, vedle uvedeného zákona o Kanceláři prezidenta republiky i zákon o účetnictví.
* Dále bylo kontrolou zjištěno, že Správa Pražského hradu nevedla v účetnictví zejména nemovité kulturní památky v hodnotě více než 1 971 mil. Kč, 226 položek uměleckých děl a předmětů, které nejsou kulturními památkami, a dalších cca 6 500 položek uměleckých děl a předmětů neměla oceněno. Do svého majetku nezahrnula předměty, které pořídila v souvislosti s pořádanými výstavami, a neúčtovala o technickém zhodnocení majetku. Nedostatky byly zjištěny v provádění inventarizací.
* V oblasti kapitálových výdajů zjistila kontrola nedostatečný a nedůsledný postup Kanceláře prezidenta republiky jako odpovědného správce kapitoly v přípravě, provádění a financování jednotlivých programů reprodukce majetku. Obdobně tomu bylo v činnosti přímých investorů, zejména Správy Pražského hradu, při realizaci dvou objemově nejvýznamnějších staveb o celkových investičních nákladech cca 395 mil. Kč, a to „Rekonstrukce čp. 2 – Ústav šlechtičen“ a „Rekonstrukce Středního a Západního křídla“.
* Kancelář prezidenta republiky nezabezpečila vypracování úplné a přesné dokumentace, což dále ovlivnilo uskutečňování přípravných a realizačních prací a jejich financování.
* Správa Pražského hradu dostatečně nezajistila plnění funkcí přímého investora akcí realizovaných z kapitoly Kancelář prezidenta republiky a v důsledku toho porušila v letech 1998 až 2002 rozpočtovou kázeň a neoprávněně – na jiný účel použila finanční prostředky státního rozpočtu v celkové výši 9 933 802 Kč.