Evropské trhy si během minulého týdne výrazně polepšily a připsaly si dvojciferný nárůst. Kromě pondělí, které bylo zasaženo zastavením spojeneckých vojsk díky písečné bouři, se trhům po celý týden dařilo. Postup vojsk se od úterý výrazně urychlil a již v závěru týdne bylo na trhu vidět přesvědčení, že nadcházející víkend bude rozhodující. Ten se také jako rozhodující ukázal, když spojenci dobyli mezinárodní letiště, které bylo důležité pro další postup.
Díky válce si nejvíce polepšil německý trh, místní index DAX posílil o 15,2%, francouzský index CAC40 během posledních pěti dnů zpevnil o 12,6%, zatímco britský index FTSE 100 se udržel jen těsně pod 10% hranicí (+9,18%). Panevropský index DJ STOXX posílil v minulém týdnu 12,3%.
Nejaktivnější obchodování bylo na akciích pojišťoven a zajišťoven, které jsou nejvíce volatilní vzhledem ke zprávám z bojiště v Iráku. Během pondělí byly pojišťovny jasnými propadáky (Munich Re oslabila dokonce o 12,4%). Od úterý už tento sektor začal umazávat ztráty a výrazně posiloval. V úterý se mohly radovat akcionáři největší automobilky DaimlerChrysler, když společnost vykázala nižší než očekávanou ztrátu, to pomohlo akciím k růstu během dne až o 4,3%. Ve středu se dobře vedlo ocelářským firmám jako je ThyssenKrupp, Corus Group nebo Arcelor Sa, když se spolu s cenou oceli zvýšila i cena jejich akcií. Stejně tak, jen s opačným efektem, si vedly chemické koncerny v reakci na pokles cen ropy. Čtvrtek podpořily své vítězné tažení zajišťovny, když jim analytici J.P. Morgan zvýšili investiční doporučení na „overweight“ z předchozího „neutral“. Jen ve čtvrtek si tyto společnosti připsaly dalších zhruba 5%. V závěru týdne vyšla poměrně špatná makroekonomická čísla, trh však nedokázal výrazně reagovat vzhledem k pozitivním zprávám z Perského zálivu a během čtvrtka a pátku jsme byli svědky dalšího zpevňování.
V uplynulém týdnu reportovalo své výsledky několik firem. Francouzský L`Oreal vykázal 10% nárůst tržeb během Q1, naopak životní pojišťovna Helvetia Patria Group vykázala horší hospodaření, což spolu s prohlášením o snížení dividend za loňský rok srazilo akcie o téměř 3 procenta. Rušno bylo také kolem některých aerolinií, nejhůře se vedlo Air Canada, neboť firma musela požádat o ochranu před věřiteli (chapter 11). Částečně byly zasaženy také ostatní přepravci v Star Alliance, do které Air Canada patří.
Viktor Reischig