Evropská unie včera zpřísnila zákaz reklamy na tabákové výrobky v tisku, zakázala také sponzorování velkých mezinárodních kulturních či sportovních akcí (již dříve platil zákaz pro rozhlas a televizi). Členské státy ji budou muset převést do svých právních řádů nejpozději do konce července roku 2005. Nadále bude ale bude možná tabáková reklama v kinech, na billboardech a plakátech, a před obchody a restauracemi.
Nová směrnice má zákaz přenést z národní úrovně (v mnohých státech EU již obdobný zákaz platí, či je ještě přísnější) na komunitární úroveň. Protože v ČR je reklama na cigarety poměrně přísně regulována a jsou již nyní tendence k jejímu dalšímu zpřísnění (je poměrně pravděpodobné, že k tomu dojde ještě před vstupem ČR do EU), domníváme se, že tato směrnice může mít na český tabákový sektor po vstupu do EU pouze relativně malý vliv (možnou oblastí vlivu může být sponzoring).
Jan Hájek