Praha 11. prosince (ČTK) - Vláda vypověděla smlouvu na největší armádní kontrakt v historii České republiky. Kabinet Mirka Topolánka se rozhodl k 10. prosinci odstoupit od smlouvy s firmou Steyr o nákupu transportérů Pandur. Ministryně obrany Vlasta Parkanová (KDU-ČSL) dnes novinářům řekla, že Steyr neplnil závazky vyplývající ze smlouvy.
Firma nestihla dodat transportéry včas. Původně měla společnost prvních 17 transportérů Pandur Česku předat již do konce listopadu. Zbrojovka měla pro vojsko vyrobit celkem 199 transportérů. Hodnota kontraktu se po dřívějším nevyužití opce na dalších 35 kusů pohybovala na úrovni 20,8 miliardy korun.
Podle Parkanové ministerstvo již firmě odeslalo oznámení o jednostranném odstoupení od smlouvy. "Řešení je možná na první pohled velmi radikální, ale my jsme přesvědčeni, že je správné," dodala. Kabinet o vypovězení smlouvy rozhodl na návrh ministerstva obrany minulý týden. České zastoupení firmy se k situaci odmítlo vyjádřit, dokud stanovisko vlády neprostuduje.
Náměstek ministryně obrany Radek Šmerda si nemyslí, že by kvůli zrušené zakázce hrozila Česku arbitráž. "V tuto chvíli na základě našeho vědomí a právní pozice arbitráž nepředpokládáme," uvedl Šmerda. Důvodem je podle něho to, že ministerstvo smlouvu na nákup transportérů podepsalo s firmou Defendia, která kvůli zakázce v Česku vznikla. "Z pohledu práva je to firma bez zahraničního prvku," konstatoval. Vláda by zprávu o stavu zakázky měla obdržet do konce ledna příštího roku.
Podle náměstka ministryně obrany Martina Bartáka ministerstvo obrany za transportéry nezaplatilo. "Platíme, až když je zboží dodáno," zdůraznil.
Vojáci dosud využívali zastaralé transportéry OT-64. Podle náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka je vojsko bude používat nadále.
Předseda sněmovního branného výboru Jan Vidím (ODS) vypovězení smlouvy plně podpořil. ČTK řekl, že byl od počátku odpůrcem tohoto kontraktu. "Jsem přesvědčený, a nikdo mi nebyl schopen toto přesvědčení vyvrátit, že to je předimenzovaná zakázka," prohlásil.
Ministerstvo již dříve uvedlo, že transportéry při kontrolních zkouškách nevyhověly ve 24 z 93 smluvních bodů. Armáda proto kvůli nedodržení lhůty začala uplatňovat finanční sankce vyplývající ze smlouvy. Jejich výši však nechtěli představitelé ministerstva ani dnes uvést.
Další kolo kontrolních zkoušek, které mělo ověřit, zda rakouská společnost u transportérů odstranila některé nedostatky, mělo začít příští rok v březnu. Firma však již 17 přislíbených vozidel vyrobila. Nyní jsou umístěna ve vídeňském sídle společnosti. Celkem mělo být v Rakousku podle dřívějších informací společnosti Steyr vyrobeno 23 vozidel, zbytek měly zhotovit české firmy. Armáda měla transportéry podle výrobce převzít v polovině příštího roku.
Kontrakt na nákup transportérů podepsal bývalý ministr obrany Karel Kühnl (US-DEU) loni po volbách, při nichž se jeho strana nedostala do parlamentu.
Nákup transportérů však není jedinou velkou zakázkou, kterou vlády v dějinách samostatného Česka zastavily. Například v březnu 2003 zrušila vláda Vladimíra Špidly (ČSSD) smlouvu s konsorciem Housing&Construction o výstavbě osmdesátikilometrové dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Ostravy. Zakázku za více než 100 miliard korun, kterou bez výběrového řízení přidělila předchozí vláda Miloše Zemana (ČSSD), považoval kabinet za příliš drahou. Dálnici pak začalo ze státních prostředků stavět Ředitelství silnic a dálnic. Zakázku šetřila i policie, podezření z korupce se ale neprokázalo a případ byl odložen.