Tak, jak na trzích opět přituhuje, množí se v médiích rozličné rady na to, jak se vyhnout vlivu medvědího trhu. Rád bych přispěl se svou troškou do mlýna – za základ bych si ale mnohem radši než složité fundamentální a technické analýzy vzal knihu od Honzy Kopka – Cyklistickým peklem. V ní totiž mimo jiné popisuje, jak se při MTB ultramaratónu The Great Divide Race (od hranic Kanady po hranice Mexika) dá vypořádat s nebezpečím napadení medvědy (kteří jsou nebezpeční zejména ve Skalistých horách). Jeho hlavní rady, u nichž často vidím paralelu s akciovým trhem, jsou:
--Rada první: Během spánku nesmíte mít u sebe žádné potraviny, nejlepší je rozvěsit je po stromech, nebo zavřít do železných boxů – i když medvědi proti vám nic nemají, roztrhají vás jen díky tomu, že máte u sebe potraviny.
Převedeno do slovníku akciového investora – svoje fondy při medvědím trhu nejlépe rozvěšte všude jinde, jen ne na akciích – medvěd ani nepřijde. Nesnažte se rotovat mezi sektory na základě bety, nebo jiných ukazatelů, vlastnit tzv. defenzivní tituly, atd.
--Rada druhá: Pokud už medvěda potkáte, nepanikařte. Nejlepší je pomalu úhlopříčně couvat, bez očního kontaktu, nechat medvědovi únikovou cestu. Dokonce je možno na něj tiše mluvit. Zásadně nenapodobovat medvěda, nekřičet, atd.
Tj. když už jsme chyceni na medvědím trhu, panicky neprodáváme, ale maximálně se snažíme redukovat pozice nejvíce medvědu vystavené. Při obchodování nekřičíme! Pokud si nejsme skutečně jisti svými schopnostmi, ani nenapodobujeme medvěda – nejdeme short, nenakupujeme put opce, apod.
--Rada třetí: Medvědí psychika je obecně velmi složitá a existují velké rozdíly v reakcích medvědů v závislosti na jejich druhu. Pokud např. potkáte medvěda hnědého, může pomoci dělat mrtvého, lehnout si na zem, snažit se nedýchat a rukama si krýt hlavu a krk. Naopak u černého medvěda by byl tento postup fatální chybou – živí se mršinami. Ani u jednoho pak tato finta nefunguje, pokud vás již delší dobu stopují.
Tj. neexistují univerzální recepty jak se chovat na medvědím trhu, vždy záleží na konkrétní situaci. Ani moje oblíbená rada – nedělat na medvědím trhu nic (dělat mrtvého) a chovat se, jako kdyby se na několik měsíců přestalo obchodovat, není univerzální (přesto se jí nyní držím).
--Rada čtvrtá: Reagovat je nutno podle druhu medvěda, přitom jejich druhy jdou od sebe často jen těžko rozeznat (např. i černí medvědi mohou mít barvu hnědou, nebo dokonce bílou). Existuje ale jeden zaručený způsob – vylézt na strom. Když medvěd vyleze za vámi, je to medvěd černý. Když vyvrátí strom i s vámi, je to medvěd hnědý.
Tj. úplně jisti tím, jaká je situace, si budeme vždy, když už je pozdě – reagovat musíme vždy jen s omezenou dávkou informací a do značné míry na základě intuice. Nesmíme se nechat paralyzovat analýzou.
A co se týče mediálních rad co dělat na medvědím trhu, vybavuje se mi následující: V jedné části zmiňované knihy autor popisuje, jak ho starousedlíci přesvědčují, že se vůbec nemusí v okolní divočině bát – a pak si jdou s puškou v pyžamu ke schránce na dopisy pro noviny.
Pokud vám uvedené nepomůže při investování, možná alespoň pomůže při prázdninových výletech do Tater, nebo jiných hor.
Pozn.: Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.