Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Skupina AAA Auto prodala za prvních 9 měsíců více než 50 000 automobilů

Skupina AAA Auto prodala za prvních 9 měsíců více než 50 000 automobilů

24.10.2008 11:24
Autor: 

Následuje kompletní znění tiskové zprávy skupiny AAA Auto (9 CZK, -12,35%):

Na základě předběžných výsledků prodala skupina AAA AUTO za prvních devět měsíců 50 040 automobilů.

Navzdory sezónnímu vlivu v období letních prázdnin a stále rostoucí nákupní obezřetnosti zákazníků v regionu střední Evropy, si společnost nadále udržuje vysoký podíl finančních služeb na prodané auto a jejich ziskové marže.

Začátek třetího čtvrtletí sebou přinesl na trhu s automobily pozitivní změnu. Poté, co ceny pohonných hmot v červnu dosáhly svého historického maxima, začaly počátkem třetího čtvrtletí postupně klesat. Tato skutečnost pozitivně ovlivnila prodej v první polovině sledovaného období, zatímco druhou polovinu ovlivnila typická prázdninová sezóna.

Prodeje skupiny AAA AUTO dosáhly za prvních devět měsíců výše 50 040 vozů, což je o 17 % méně v porovnání se stejným obdobím loňského roku. Ve čtvrtletním srovnání, prodeje skupiny ve třetím čtvrtletí roku 2008 činily 14 669 ojetých automobilů, což je v porovnání s druhým čtvrtletní, o 12 procent méně.

Na začátku třetího čtvrtletí všechny země, kde skupina AAA AUTO působí, zaznamenaly shodně nárůst prodejů (červenec, v meziměsíčním srovnání růst o 9 %). Tato skutečnost byla důsledkem poklesu cen pohonných hmot, kdy zákazníci začali realizovat plánované nákupy vozů, které v období rekordně vysoké ceně paliv odsouvali.

Druhá polovina čtvrtletí byla ovlivněna očekávanou nízkou sezónou letních prázdnin. Sezónní efekt byl nicméně tentokrát zesílen snižující se poptávkou a stále rostoucím váhavým postojem zákazníků ke koupi vozidla v porovnání s letní sezónou v předešlých letech, a to na všech trzích, kde skupina působí, vyjma Rumunska. Především pak ke konci září byly trhy ovlivněny zvyšující se nejistotou spotřebitelů v reakci na globální finanční krizi.

Finanční služby

Penetrace finančních služeb v průběhu prvních devíti měsíců roku 2008 postupně rostla. Ve třetím čtvrtletí tak bylo 55,4 procenta všech prodaných automobilů financováno úvěrem nebo leasingem. Ve srovnání s druhým čtvrtletím roku 2008 penetrace činila 54,1 % všech prodaných vozů a v prvním čtvrtletí dokonce jen 51,1 procenta. Z předběžných finančních výsledků zároveň vyplývá, že marže z prodeje finančních služeb a doplňkových výrobků zůstává i nadále příznivá.

Provozní ukazatelé

Nápravná opatření v oblasti provozních ukazatelů se stále realizují a veškeré cíle, které si skupina pro druhou polovinu roku stanovila, byly plně dosaženy. Jak bylo již dříve uvedeno, vedení společnosti se rozhodlo zahájit další kolo opatření zaměřených na snižování nákladů, které budou realizované do konce roku. Jejich cílem bude postupné zeštíhlování společnosti na úroveň korespondující s nižším objemem měsíčních prodejů.

Počet zaměstnanců byl ke konci září snížen téměř na 2000 z počtu 2696 ke konci června a z původní výše 3834 zaměstnanců na konci roku 2007. Množství služebních automobilů bylo sníženo z 960 z konce roku 2007 na 450, což přispělo ke snížení provozních nákladů (OPEX) a k poklesů odpisů a finančního leasingu skupiny.

Snížení zásob automobilů na skladě mělo také významný efekt na pokles nákladů, a to prostřednictvím uvolnění vázaného kapitálu a snížení úrokových nákladů. Počet automobilů na skladě byl snížen z 9049 ke konci roku 2007 na přibližně 6500 vozů ke konci září 2008. Snaha o snížení skladových zásob automobilů je v souladu se strategií společnosti, jež se zaměřuje pouze na 15 nejlépe prodejních značek automobilů a na udržení co možná nejrychlejší obrátky vozů na skladě, jež je zároveň klíčovým opatřením v období slabých trhů a klesajících tržních cen.

Prodeje v jednotlivých zemích

Navzdory pokračujícím nepříznivým trendům na českém trhu, vykazuje Česká republika ve srovnání s dalšími zeměmi, kde skupina AAA AUTO působí, relativně lepší výsledky. Česká republika tak navýšila svůj podíl prodejů v rámci skupiny ve třetím čtvrtletí v roce 2008 na 62 procent z hodnoty 56 procent ve stejném období roku 2007. Skupina v České republice prodala za období prvních devíti měsíců roku 2008 celkem 28 480 automobilů. Ve čtvrtletním porovnání byl prodej v České republice ve třetím čtvrtletí nižší pouze o tři procenta než ve čtvrtletí předchozím, což je nejlepší výsledek ve skupině. Velký podíl na této skutečnosti měl silný červenec (meziměsíční nárůst o 13 procent), kdy se na trhu projevil pokles cen pohonných hmot.

Za období prvních devíti měsíců roku prodala skupina AAA AUTO na Slovensku 12 430 automobilů, což představuje meziroční pokles o 10 procent. Prodej na Slovensku byl mimo výše zmíněné faktory dočasně ovlivněn dalšími pro Slovensko specifickými faktory, jako bylo stanovení směnného kurzu eura a maximální výše úrokových sazeb, které podpořily prodeje začátkem čtvrtletí.

V Maďarsku prodala skupina AAA AUTO za období prvních devíti měsíců roku 2008 celkem 5804 automobilů, což je téměř stejné množství jako před rokem (meziročně nárůst o 1 procento). Země se od loňského roku potýká s poklesem ekonomiky, což výrazně oslabuje místní spotřebitelskou poptávku. Třetí čtvrtletí přesto zaznamenalo přechodné oživení, kdy důvěra spotřebitelů byla dle statistik nejvyšší za poslední dva roky. Tento fakt se po slabém období první poloviny roku odrazil v nárůstu prodejů v období července a srpna (meziměsíční nárůst o 7, respektive o 9 procent).

Polská divize, která ukončila svoji činnost ke konci června, nicméně pokračovala s výprodejem skladových zásob do konce srpna, zaznamenala za prvních devět měsíců roku prodej 2133 automobilů (meziroční pokles o 34 procent). Uzavření tří polských poboček mělo za následek snížení objemu prodeje AAA AUTO za toto sledované čtvrtletí, na druhé straně však ukončení ztrátového provozu polské pobočky pozitivně ovlivnilo finanční výsledky skupiny.

Pobočka společnosti v Rumunsku prodala za období prvních devíti měsíců roku 1193 automobilů (meziroční pokles o 40 procent). Ozdravný plán, který společnost v Rumunsku realizuje, začal přinášet pozitivní výsledky. Jedná se především o vývoj prodejů ve třetím čtvrtletí, kdy pokles prodejů činil pouze čtyři procenta, jež lze připsat především letní sezóně. Také penetrace finančních služeb vzrostla ve třetím čtvrtletí na 42 % z 26 % v první polovině roku. Součástí opatření realizovaných novým vedením je především zlepšení řízení zásob automobilů – růst obrátky vozů na skladě a striktní orientace na 15 nejvíce prodávaných modelů automobilů – stejně jako zvyšování kvality péče o zákazníka a povědomí o značce společnosti. Země zároveň těží z pokračujícího silného ekonomického růstu.

Výsledky prodejů za období prvních devíti měsíců roku 2008 jsou předběžné a mohou být po uzávěrce dle IFRS nepatrně změněny. Konečné finanční a provozní výsledky za období prvních devíti měsíců roku 2008 budou oznámeny dne 28. listopadu 2008.
 
Počet automobilů prodaných skupinou AAA AUTO 

 

9M 2007

9M 2008

Meziroční nárůst

Česká republika

35,634

28,480

-20%

Slovensko

13,747

12,430

-10%

Maďarsko

5,723

5,804

1%

Polsko

3,240

2,133

-34%

Rumunsko

1,978

1,193

-40%

Skupina

60,322

50,040

-17%

Zdroj: Interní data společnosti

Poznámka: prodejní výsledky za 9M 2008 jsou předběžné


Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
Čína - Obchodní bilance, mld. USD
0:50JP - HDP, q/q
9:00CZ - Nezaměstnanost
13:45EMU - Jednání ECB, základní sazba
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.