Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
OMD: Reklamní výdaje v médiích letos s výjimkou internetu klesnou

OMD: Reklamní výdaje v médiích letos s výjimkou internetu klesnou

23.6.2009 10:39
Autor: ČTK

Praha (ČTK) - Výdaje na reklamu v tuzemských médiích letos podle odhadů společnosti OMD kvůli ekonomické krizi s výjimkou internetu klesnou. Webová reklama sice poroste, ale pomaleji než dřív. Celkové reklamní výdaje v tuzemsku včetně venkovní reklamy se letos sníží o 21,9 procenta na 22,43 miliardy korun, vyplývá z údajů OMD.

Zatímco v předchozích dvou letech rostly výdaje na internetovou reklamu o víc než pětinu, letos se podle prognózy OMD zvednou "jen" o 10,8 procenta z loňské částky 3,4 miliardy korun. Jiná čísla nabízí Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), i podle něj se ale reklamní výdaje na internetu letos zvýší zhruba o deset procent z loňských pěti miliard korun.

"Důvodem stálého růstu internetové reklamy je jiný způsob konzumace médií. Část populace přestává číst noviny, alespoň některé, a čte na internetu. Markantní je to u teenagerů a mladší populace do 35 let," vysvětlila Kateřina Hrubešová ze SPIR. Firmy podle ní na internetové reklamě nešetří tolik jako jinde, protože investice se jim vyplatí. "Na internetu zjistíte efektivitu - tedy počet návštěvníků, reagujících, či kupujících, respektive počet navštívených stránek - lépe než v ostatních médiích," dodala.

Největší pokles výdajů na reklamu se v letošním roce bude podle OMD týkat zejména kinosálů a tištěných médií. V biografech se ve srovnání s loňskem výdaje sníží o 50 procent, tedy přibližně o 30 milionů korun. Vydavatelé novin a časopisů pak meziročně přijdou o 32 procent, což je 2,7 miliardy korun. Někteří z nich proto usilují o nový způsob oslovení inzerentů, běžně například jako doplněk tištěných periodik nabízejí internetové stránky. "Naše časopisy propagujeme na webových stránkách. To se týká například časopisu o počítačových hrách Level a portálu Hrej. O naprosté propojení s internetem se pak jedná v případě časopisu Chip," řekl ČTK například Jiří Palyza z vydavatelství Burda Praha.

S krizí reklamního trhu se potýkají i v rádiích a televizích. Televizní reklama, na kterou podle OMD loni inzerenti vydali bezmála 11,5 miliardy korun, letos přijde o 27 procent této částky. Výdaje na reklamu v rádiích pak klesnou o 15 procent, což v jejich případě činí 340 milionů korun.

Výdaje na reklamu se podle OMD sníží také v případě billboardů či plakátů. Tržby z venkovní reklamy podle odhadů letos poklesnou o 15,1 procenta - tedy z loňských 2,91 miliardy na 2,47 miliardy korun.

Podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavla Brabce na to doplácejí i některé reklamní agentury. Zejména pak ty, které se specializují na jeden typ reklamy.

Tabulka 1: Výdaje na reklamu v ČR (v miliardách Kč)

 
Rok 2007 2008 2009 (odhad)
TV 10,75 11,49 8,39
Tištěná média 8,68 8,55 5,81
Internet 2,80 3,42 3,79
Venkovní reklama 2,75 2,91 2,47
Rádio 2,27 2,27 1,93
Kina 0,08 0,07 0,04
Celkem 27,33 28,71 22,43

Tabulka 2: Nárůst / pokles výdajů na reklamu v ČR (v procentech)
 
Rok 2007 2008 2009 (odhad)
TV 10,1% 6,9% -27,0%
Tištěná média 0,6% -1,5% -32,0%
Internet 24,4% 22,1% 10,8%
Venkovní reklama 4,5% 5,8% -15,1%
Rádio 2,6% 0,0% -15,0%
Kina -8,3% -12,5% -50,0%
Celkem 7,3% 5,0% -21,9%
Tabulka 3: Podíl media-typů na reklamním trhu v ČR (v procentech)
 
Rok 2007 2008 2009 (odhad)
TV 39,3% 40,0% 37,4%
Tištěná média 31,8% 29,8% 25,9%
Internet 10,2% 11,9% 16,9%
Venkovní reklama 10,1% 10,1% 11,0%
Rádio 8,3% 7,9% 8,6%
Kina 0,3% 0,2% 0,2%
(Zdroj: OMD)

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
14.12.2017
9:11Rozbřesk: Fed zvýšil sazby, koruně jestřábi chybí a trh s auty je v kondici
8:59Evropské burzy po rozhodnutí Fedu asi zahájí poklesem, co ta pražská?  
8:23Zbrojovky si mnou ruce nad zvyšujícím se napětím ve světě
8:14Čínská centrální banka reaguje na Fed a zvyšuje sazby
13.12.2017
22:03Wall Street zakončila po Fedu nerozhodně, Caterpillar +4 %
20:23Janet Yellenová se loučí zvýšením sazeb Fedu. Dolar nad 1,1800 EURUSD
18:05Goldman prudce zvyšuje doporučení u učebnicového propadáku. Co se děje?
17:12Polský plán s Unipetrolem vytahoval Prahu do zeleného
17:07O2 odsouhlasila další dva roky zpětného odkupu vlastních akcií
16:24Dolaru pokazila vyčkávání na Fed nižší inflace  
15:21Unipetrol u historických maxim. Je správný čas na nabídku PKN a prodej akcií?  
14:47Jádrová inflace slábne. Zvýší pochybnosti Fedu?
14:32Prezident jmenoval menšinovou vládu Andreje Babiše
14:18STING investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s.: Oznámení ohledně delistace investičních akcií
13:36Google je v Číně blokován. Centrum umělé inteligence tam ale otevře
11:47Jak nespravovat a neinvestovat státní peníze
11:16Rekordní měsíc Škody Auto táhly prodeje v Číně a východní Evropě
10:33Yellenová naposledy - dolar se připravuje na vyšší sazby  
9:15Rozbřesk: Čeká se na další růst sazeb Fedu a poslední vystoupení Janet Yellenové
8:58Evropské futures nerozhodné, čeká se na výsledek jednání Fedu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
3:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
3:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00CZ - Běžný účet, mld. Kč
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - Maloobchodní tržby vč. PHM, y/y
13:00UK - Jednání BoE, základní sazba
13:45EMU - Jednání ECB, základní sazba
14:30USA - Maloobchodní tržby, m/m
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
15:45USA - PMI v průmyslu (Markit)