Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
OMD: Reklamní výdaje v médiích letos s výjimkou internetu klesnou

OMD: Reklamní výdaje v médiích letos s výjimkou internetu klesnou

23.06.2009 10:39
Autor: ČTK

Praha (ČTK) - Výdaje na reklamu v tuzemských médiích letos podle odhadů společnosti OMD kvůli ekonomické krizi s výjimkou internetu klesnou. Webová reklama sice poroste, ale pomaleji než dřív. Celkové reklamní výdaje v tuzemsku včetně venkovní reklamy se letos sníží o 21,9 procenta na 22,43 miliardy korun, vyplývá z údajů OMD.

Zatímco v předchozích dvou letech rostly výdaje na internetovou reklamu o víc než pětinu, letos se podle prognózy OMD zvednou "jen" o 10,8 procenta z loňské částky 3,4 miliardy korun. Jiná čísla nabízí Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), i podle něj se ale reklamní výdaje na internetu letos zvýší zhruba o deset procent z loňských pěti miliard korun.

"Důvodem stálého růstu internetové reklamy je jiný způsob konzumace médií. Část populace přestává číst noviny, alespoň některé, a čte na internetu. Markantní je to u teenagerů a mladší populace do 35 let," vysvětlila Kateřina Hrubešová ze SPIR. Firmy podle ní na internetové reklamě nešetří tolik jako jinde, protože investice se jim vyplatí. "Na internetu zjistíte efektivitu - tedy počet návštěvníků, reagujících, či kupujících, respektive počet navštívených stránek - lépe než v ostatních médiích," dodala.

Největší pokles výdajů na reklamu se v letošním roce bude podle OMD týkat zejména kinosálů a tištěných médií. V biografech se ve srovnání s loňskem výdaje sníží o 50 procent, tedy přibližně o 30 milionů korun. Vydavatelé novin a časopisů pak meziročně přijdou o 32 procent, což je 2,7 miliardy korun. Někteří z nich proto usilují o nový způsob oslovení inzerentů, běžně například jako doplněk tištěných periodik nabízejí internetové stránky. "Naše časopisy propagujeme na webových stránkách. To se týká například časopisu o počítačových hrách Level a portálu Hrej. O naprosté propojení s internetem se pak jedná v případě časopisu Chip," řekl ČTK například Jiří Palyza z vydavatelství Burda Praha.

S krizí reklamního trhu se potýkají i v rádiích a televizích. Televizní reklama, na kterou podle OMD loni inzerenti vydali bezmála 11,5 miliardy korun, letos přijde o 27 procent této částky. Výdaje na reklamu v rádiích pak klesnou o 15 procent, což v jejich případě činí 340 milionů korun.

Výdaje na reklamu se podle OMD sníží také v případě billboardů či plakátů. Tržby z venkovní reklamy podle odhadů letos poklesnou o 15,1 procenta - tedy z loňských 2,91 miliardy na 2,47 miliardy korun.

Podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavla Brabce na to doplácejí i některé reklamní agentury. Zejména pak ty, které se specializují na jeden typ reklamy.

Tabulka 1: Výdaje na reklamu v ČR (v miliardách Kč)

 
Rok 2007 2008 2009 (odhad)
TV 10,75 11,49 8,39
Tištěná média 8,68 8,55 5,81
Internet 2,80 3,42 3,79
Venkovní reklama 2,75 2,91 2,47
Rádio 2,27 2,27 1,93
Kina 0,08 0,07 0,04
Celkem 27,33 28,71 22,43

Tabulka 2: Nárůst / pokles výdajů na reklamu v ČR (v procentech)
 
Rok 2007 2008 2009 (odhad)
TV 10,1% 6,9% -27,0%
Tištěná média 0,6% -1,5% -32,0%
Internet 24,4% 22,1% 10,8%
Venkovní reklama 4,5% 5,8% -15,1%
Rádio 2,6% 0,0% -15,0%
Kina -8,3% -12,5% -50,0%
Celkem 7,3% 5,0% -21,9%
Tabulka 3: Podíl media-typů na reklamním trhu v ČR (v procentech)
 
Rok 2007 2008 2009 (odhad)
TV 39,3% 40,0% 37,4%
Tištěná média 31,8% 29,8% 25,9%
Internet 10,2% 11,9% 16,9%
Venkovní reklama 10,1% 10,1% 11,0%
Rádio 8,3% 7,9% 8,6%
Kina 0,3% 0,2% 0,2%
(Zdroj: OMD)

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
16.08.2025
9:10Víkendář: Čínský šok dorazil do Německa a Evropy. Jak na něj reagovat?
15.08.2025
22:02Wall Street se v pátek držela kolem včerejších hodnot, ovšem mezi akciemi byly i hvězdy  
17:52Aktuální stav americké výjimečnosti
16:42Ackman, Tepper, Loeb: Co ve druhém kvartále nakupovali největší hráči?
16:00Na trzích převažuje pozitivní nálada, vyčkává se na setkání Trumpa s Putinem  
15:43NU: Největší jihoamerická neo-banka pokračuje v raketovém růstu  
15:33Pět grafů, které odhalují křehkost americké ekonomiky během boomu AI
14:44RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
14:11Nvidia ještě nemá vyhráno. Peking pozastavil objednávky čipů H20 pro Alibabu či Tencent
14:07Claude a GPT-5 mění hru. Evropské AI akcie jsou pod tlakem, investoři přehodnocují jejich budoucnost
12:27Perly týdne: Nejlepší investiční prostředí v historii
10:50Buffett koupil podíl v UnitedHealth a prodal T-Mobile
10:03Trumpova administrativa zvažuje státní podíl v Intelu
9:13Kofola kupuje největšího provozovatele nápojových automatů na Slovensku
8:54Kofola expanduje, Trump se sejde s Putinem a USA chtějí podíl v Intelu  
8:47Rozbřesk: Hypoteční FOMO nabírá na síle
6:10Krugman: Pokud budoucího šéfa Fedu vybere Trump, bude přijímat rozkazy z Bílého domu
14.08.2025
22:01Americké trhy prakticky bez pohybu, překvapení pomohlo Intelu  
17:40Signály akciového trhu
16:28Americké trhy poslala dolů ekonomická data, Evropa posiluje  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data