Detroit (ČTK) - Evropské a asijské automobilky budou do roku 2012 vyrábět v Severní Americe více vozů než trojice místních automobilek General Motors, (5,61 USD, -1,23%) Motor a (36,32 USD, 1,74%) Group. Vyplývá to ze studie poradenské společnosti Grant Thornton.
GM , a podle studie do roku 2012 sníží své výrobní kapacity v Severní Americe o více než 35 procent, tedy čtyři miliony vozů, na 7,5 milionu vozů ročně. Ostatní automobilky, včetně firem (249,4 EUR, 2,85%), (76,34 USD, -1,71%) a Hyundai, naopak produkci v tomto regionu celkově zvýší o zhruba 20 procent na více než osm milionů vozů.
"Vzniká nový řád, ve kterém již detroitské automobilky nemusí mít podle objemu vedoucí postavení na domácím trhu," uvedla firma Grant Thornton. Upozornila, že dramatická restrukturalizace automobilek GM, a rovněž přinutí severoamerické dodavatele automobilových součástek zajistit si více zakázek od evropských a asijských automobilek.
Podle březnové studie poradenské společnosti A.T. Kearney by letos mohla být více než polovina předních dodavatelů automobilových součástek ve Spojených státech nucena požádat o bankrotovou ochranu před věřiteli, což by vedlo k zániku minimálně milionu pracovních míst.
Prodej automobilů v USA se v roce 2005 vyšplhal až na 17 milionů vozů. V letošním roce se však počítá s jeho propadem na zhruba deset milionů vozů. Kvůli poklesu poptávky se automobilky GM, a dostaly do velkých ztrát. GM a byly dokonce v letošním roce nuceny vyhlásit bankrot.
Celosvětová poptávka po automobilech je nyní pod tlakem, protože světová finanční krize zpomalila ekonomiku, ztížila přístup k úvěrům a snížila spotřebitelskou důvěru. Americké automobilky byly navíc již dříve zasaženy odklonem spotřebitelů od velkých vozů s vysokou spotřebou.