General Motors vstoupila do jednání se zájemci o koupi podílu v automobilce Opel. Avšak jednání s nejvíce preferovaným zájemcem, kanadskou firmou Magna International, se zadrhla.
Zdroj obeznámený s okolnostmi jednání (dále zdroj) pro Financial Times uvedl, že další zájemce, belgická společnost RHJ International, vylepšila svou původní nabídku, kterou se GM seriózně zabývá. Tentýž zdroj dále uvedl, že k podepsání dohody o porozumění by mohlo dojít během několika dní.
Zdroj dále uvedl, že „vyjednávací tým GM by rád viděl dva kvalitní a definitivní návrhy smluv, mezi kterými by se mohl rozhodovat.“
Nová nabídka RHJ, podle zdroje, bere více v ohled politicky citlivé snižování počtu pracovních míst v Německu, když nabízí 1,5 miliardy eur překlenovacích financí, aby udržela Opel nad vodou během doby, kdy GM ve Spojených státech prochází bankrotovým řízením.
Očekává se též, že i čínská společnost Beijing Automotive Industry Corp předloží vylepšenou nabídku. Avšak čínská společnost vstoupila do jednání později a nepokročila v nich tak daleko, jako RHJ a Magna.
Svůj zájem o Opel vyjádřil i italský (7,3 EUR, 2,82%), avšak ve své nabídce nijak nespecifikoval částku, kterou za Opel nabízí.
Magna, se kterou GM podepsalo dohodu o porozumění o koupi 55 % automobilky Opel, společně s ruskou (166,5 EUR, 3,10%) však od května zůstávají favority a jsou nejblíže konečné smlouvě o prodeji. Kanadský dodavatel automobilových dílů má také podporu německých sociálních demokratů, spolkové vlády a regionálních obchodních sdružení.
I přesto se jednání s Magnou dostala do problémů ohledně bodu, ve kterém chce Magna zajišťovat přístup ke globální technologii GM svým ruským partnerům. Pokud se prodej uskuteční, plánují Magna a vyrábět společně s ruskou automobilkou Gaz, vlastněnou podnikatelem Olegem Děripaskou, automobily založené na technologii Opel.
Někteří představitelé GM se domnívají, že Magna využívá svého politického zázemí k neférovému nátlaku. GM dále požaduje právo na zpětný odkup části nebo dokonce celého podílu v automobilce Opel.
K situaci se odmítly vyjádřit jak GM a RHJ, tak i firma Magna.Ta se navíc v pondělí dostala pod tlak, když Fred Irwin, ředitel trustu zaštítěného německou vládou, který dohlíží na prodej Opelu, apeloval na GM, aby automobilka zvážila všechny možnosti.
(Zdroj: FT)