Text byl rozšířen: Praha/Brno (ČTK) - Ministerstvo dopravy (MD) chce během deseti let otevřít 75 procent trhu železniční osobní dálkové dopravy v České republice konkurenci. Vyplývá to z materiálů ministerstva dopravy, jež má ČTK k dispozici. Dosud všechny rychlíky na objednávku ministerstva provozují České dráhy; loni za ně úřad zaplatil 3,3 miliardy korun.
Ministerstvo chce rozdělit osobní železniční síť na soubory linek a každý rok hodlá vypsat výběrové řízení na pět až 15 procent výkonů na železnici. V každém tendru půjde zhruba o tři tratě. S vítězným uchazečem pak bude uzavřena dlouhodobá smlouva na deset až 15 let. Zásadní podmínkou má být údajně zvýšení kvality vozového parku a komfortu pro cestující.
Termín nejbližšího výběrového řízení ministerstvo zatím nezveřejnilo, podle ministra dopravy Gustáva Slamečky se tak má stát příští rok. První soukromý rychlík by se mohl objevit na české železnici v roce 2012, neboť dopravci údajně potřebují dostatek času na zajištění vozidel.
"Dostáváme se mezi nejliberálnější státy v Evropě. Systém jsme zvolili tak, aby České dráhy nezlikvidoval, ale musely se transformovat," uvedl na dnešním setkání s novináři Slamečka.
"My to bereme jako fakt. Je to rozhodnutí ministerstva, České dráhy nemají důvod se výběrových řízení obávat. Nepředpokládám, že bychom přišli o nějaký velký podíl na trhu," sdělil šéf ČD Petr Žaluda. Připustil přesto, že plán ministerstva počítá s rychlejší liberalizací než ostatní země.
Podle Radima Jančury, majitele firmy Student Agency (SA), která o vstup do dálkové železniční dopravy dlouhodobě usiluje, je rozhodnutí ministerstva vítězstvím pro všechny daňové poplatníky a cestující. "Souvisí to s naší závaznou nabídkou převzít polovinu dlouhodobých tratí v Česku," řekl Jančura. SA v ní slibuje nové vlaky, nižší jízdné a za své služby bude chtít ze státní pokladny méně peněz, než nyní dostávají České dráhy.
Rychlíky na českých tratích objednává ministerstvo dopravy. Letos za ně České dráhy dostanou 3,8 miliardy Kč. Problémem mohou být dlouhodobé smlouvy, neboť stát sestavuje rozpočet zvlášť na každý rok. "Při podpisu smlouvy musím mít jistotu, že peníze budu mít," uvedl Slamečka. Pro začátek by se prý spokojil s memorandem mezi ministerstvy financí a dopravy. Do budoucna by se měl změnit zákon o rozpočtovém určení daní.
Podle dostupných informací bude Česká republika v Evropě výjimkou. Evropské státy pouští ve velké většině konkurenci pouze do regionální železnice, na celostátní úrovni zachovávají monopol národnímu dopravci. Rozsáhlou liberalizaci nepožaduje ani Evropská unie. Soukromé rychlíky jezdí zřejmě pouze ve Velké Británii a Švédsku.