PRAHA (MEDIAFAX) - Nová silnice přes centrální část Šumavy, jiná napříč Jeseníky nebo nová rychlostní silnice vedoucí podhůřím severních Čech. S těmito naprosto novými úseky dálnic či rychlostních silnic počítá materiál, jehož konečnou verzi by měla vláda projednat ještě v červenci, uvádí středeční deník E15.
Jde o strategický dokument, který na mnoho let dopředu předurčí, jak by v budoucnu mohlo být území státu využito pro různé typy sítí. Vytipovává trasy, které v případě schválení nebude možné využít pro jiné účely.
Nové silnice, kterých jsou odhadem stovky kilometrů, nemají dopředu určené parametry. Konkrétní podoba bude stanovena až ve chvíli, kdy se je stát rozhodne postavit. Podle dopravních expertů nemusí jít automaticky o dálnice. ,,V případě silnice S3, vedoucí přes Vimperk na hraniční přechod Strážné na Šumavě, by to ani nešlo, protože to nedovolují zákony. Jde totiž o průchod chráněnou krajinnou oblastí," řekl Miroslav Vančura z brněnského Centra dopravního výzkumu.
Další novinka, silnice označená jako S11, má spojit velká severočeská města Liberec a Děčín. Jesenicko má propojit s republikou nový tunel. ,,S tranzitním napojením na Polsko se zatím neuvažuje," dodal Vančura.
Úplnou novinkou, která není ani zanesena na pracovních plánech, je silnice, která by měla propojit západ státu s jeho východem a vést jižně od dálnice D1 mezi Plzní a Brnem.
Osud dokumentu a zmíněných silnic je však nejistý. Jeho odpůrcem je ministerstvo životního prostředí, které žádá jeho úplné přepracování. Vadí mu nedostatečné posouzení vlivu na životní prostředí.