Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
SkyEurope: Slovenské aerolinky nesehnaly finance, firma po osmi letech končí

SkyEurope: Slovenské aerolinky nesehnaly finance, firma po osmi letech končí

1.9.2009 8:13
Autor: ČTK

Text byl aktualizován: Bratislava/Vídeň (ČTK) - Slovenská nízkonákladová letecká společnost SkyEurope (1,15 PLN, 1,77%) Airlines ukončila provoz a půjde do konkurzu. Firma dnes oznámila, že nesehnala finance na udržení provozu, a soudem jmenovaný správce proto v pondělí pozdě večer podal na SkyEurope návrh na konkurz. Všechny lety SkyEurope Airlines s okamžitou platností zastavila.
 
Aerolinky, které se dlouhodobě potýkaly s dluhy, fungovaly od června pod soudní ochranou před věřiteli. Rozhodl o tom bratislavský okresní soud na návrh společnosti. Firma o ochranu požádala proto, aby získala čas na restrukturalizaci a jednání s investory.

"Nepodařilo se zajistit žádné provizorní financování potřebné k zajištění operativního provozu. Všechny lety SkyEurope Airlines byly s okamžitou platností zrušeny," uvedla firma v krátkém sdělení pro vídeňskou burzu. Ta dnes oznámila, že zastavila obchodování s akciemi firmy.

Lidem, kteří jsou v zahraničí, firma vzkázala, že si musí zabezpečit zpáteční let u jiné letecké společnosti na vlastní náklady. Peníze za letenky se nevrátí ani zákazníkům, kteří za ně zaplatili přímo SkyEurope. Ti, kteří při platbě použili kreditní kartu, mají kontaktovat svou banku a žádat o náhradu za zrušené lety. Na cestovní kanceláře se zase mají obrátit lidé, kteří si jejich prostřednictvím objednali letenky, radí společnost.

V souvislosti s krachem SkyEurope připravil server http://www.akcniletenky.cz speciál o celé situaci. Cestující, kteří jsou bankrotem aerolinky postiženi, se v něm dozví, kde si mohou koupit náhradní letenky, jaké letecké společnosti nabízejí speciální ceny pro pasažéry SkyEurope a zda je nějaká šance na vrácení peněz za koupené letenky.

Cestující mohou využít rovněž nabídku společnosti Eurolines. Ta jim nabízí přepravu do Amsterdamu, Bruselu, Kodaně, Londýna a Paříže, ale i do dalších měst na trase. Podmínkou je předložení platné (neproletěné) letenky zakoupené do 31. srpna 2009 s odletovými termíny do 31. října 2009. Jízdenky je možné zakoupit do 20. září. Nabídka se řídí volnou kapacitou autobusu.
 
SkyEurope už od pondělí nelétá z pražského ani bratislavského letiště. Ruzyňské letiště oznámilo, že přestane kvůli neuhrazeným platbám od úterý odbavovat lety společnosti a aerolinky večer zrušily všechny pondělní lety z Bratislavy. Mluvčí ruzyňského letiště Eva Krejčí upozornila, že cestující zrušených letů se musejí obracet přímo na SkyEurope.

Na dotaz ČTK společnost SkyEurope ještě v pondělí odpoledne pouze v krátkém prohlášení uvedla, že management firmy je zcela zaneprázdněn snahou vyřešit současné problémy. "Cestující budou informováni a bude o ně postaráno," uvedl bez dalších podrobností mediální zástupce SkyEurope Markus Wölbitsch z rakouské agentury Brunswick.
 

Vizitka nízkonákladové společnosti SkyEurope Airlines, kterou platební problémy přivedly do konkursu:

- SkyEurope Airlines (též SkyEurope) byla největším nízkonákladovým dopravcem na pražském ruzyňském letišti a za loňský rok i druhým největším dopravcem na Ruzyni (po ČSA).

- Se sídlem na letišti M. R. Štefánika v Bratislavě měla základny v Praze, Košicích a Vídni. Z těchto čtyř lokalit provozovala asi padesátku linek do téměř celé jižní, západní a střední Evropy; létala též do Maroka, Istanbulu, Kodaně či na Kypr.

- Firmu založili v listopadu 2001 Alain Skowronek a Christian Mandl s pomocí financí od Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD), banky ABN-Amro a fondů EU. Létat společnost začala v únoru 2002 na vnitrostátní lince Bratislava-Košice. Od září 2005 byly akcie firmy obchodovatelné na burzách ve Vídni a Varšavě.

- Za poslední fiskální půlrok (od října 2008 do letošního března) přepravily SkyEurope 1,25 milionu cestujících, což bylo meziročně o téměř čtvrtinu méně. Průměrné tržby na jedno sedadlo v témže období vzrostly o 13,1 procenta na 47,4 eura.

- Od zahájení letového provozu v roce 2002 byla SkyEurope stále ve ztrátě. Za poslední fiskální pololetí (od října 2008 do letošního března) vzrostla její čistá ztráta o téměř 12 procent na 31,93 milionu eur (854,7 milionu Kč) a provozní výnosy za těchto šest měsíců klesly o 15,7 procenta na 84,81 milionu eur.

- Aerolinky ke konci března zaměstnávaly 548 osob; největším akcionářem firmy je investiční fond York Global Finance (29,9 procenta), který jí půjčil zhruba 25 milionů eur.

- Začátkem letošního roku SkyEurope přišla o asi deset strojů a kvůli zajištění letů si musela letadla pronajímat (mimo jiné od Bulgaria Air, Dubrovnik Airline či Air Slovakia). Od té doby firma také koupila několik letounů po zkrachovalých flyLAL (Litva, Lotyšsko).

- V červnu SkyEurope vstoupila do režimu ochrany před věřiteli. Firma o něj požádala proto, aby získala čas na restrukturalizaci a jednání s investory. Napjatou situaci dokreslilo zadržení letounu firmy na pařížském letišti, problémy měla SkyEurope i na jiných evropských letištích. V polovině srpna jí lety přestala odbavovat Vídeň, v pondělí pak SkyEurope přestala létat z Prahy i Bratislavy.

- Začátkem července rezignoval na funkci generální ředitel a předseda představenstva firmy Jason Bitter. Jeho manažerské povinnosti převzal finanční ředitel Nick Manoudakis.

- Koncem července SkyEurope oznámila, že našla investora. Stala se jím rakouská investorská skupiny FOCUS Equity, která byla ochotná přinést až 16,5 milionu eur (zhruba 422 milionů Kč). Provizorní financování k zajištění provozu se však nepodařilo zajistit.


Váš názor
  •  
    1.9.2009 10:44

    Firmu založili v listopadu 2001 Alain Skowronek a Christian Mandl s pomocí financí od Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD), banky ABN-Amro a fondů EU. Takže fondy EU a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRDa (financovány i z našich daní) financovaly firmu, která likvidovala ceny za letenky, která de facto neměla na trhu nikdy co dělat.Další ukázka toho, jak je evropská politika nicotná.Zajímalo by mě, kolik si z toho oba páni nahrabali do svých kapes.Teď bych je všechny vzal k odpovědnosti, sebral bych jim majetky a do smrti bych jim nedovolil podnikat.(i ty co jim dali peníze)
    oradapoisson
Aktuální komentáře
19.6.2018
18:21Čeká velké farmaceutické firmy nový útes?  
17:45Evropa umazala část ztrát, indexy v USA v červeném
17:41Pokles nervozity z obchodní války dovolil eurodolaru korekci ztrát  
16:58ČBA: Nová hypoteční kritéria by loni negativně ovlivnila 30 procent celkového objemu půjček
16:40Rusko a Saúdská Arábie prosazují výrazné zvýšení těžby ropy
16:26Pravděpodobná dlouhodobá tržní cena kryptoměn je nula
15:23Česká zbrojovka a.s.- Oznámení zahájení výplaty pátého úrokového výnosu
14:44Prosil bych jednu soběstačnost. Trumpova nová hrozba Číně v několika číslech
13:46Respektovaný institut Ifo prudce snížil odhad růstu německé ekonomiky
12:55Co investoři do ETF chtějí
11:59Trump na nic nečekal a znovu otřásl s trhy. Trpí i koruna  
10:44Americký prezident Trump pohrozil Číně dalšími cly
10:21Obchodní válka USA – Čína potápí evropské akciové trhy  
9:24Rozbřesk: Nedostatek lidí bariérou pro další růst české ekonomiky, obchodní válka eskaluje
9:11Schodek 50 miliard korun, plánuje vláda pro rozpočet roku 2019
8:58Nová Trumpova hrozba cly, nový plán rozdělení ČEZ, napětí v německé politice. Trhy v úterý zřejmě zahájí níže  
8:45Možnost rozdělení ČEZ: distribuce či obnovitelné zdroje do nové dcery, pak nařídit výstavbu reaktorů
6:32Proč ženy pracují stále více a muži méně?
18.6.2018
22:02Stopy obchodní války zatlačily také Wall Street do ztráty. Dařilo se energetice
18:01Jedna monetární hádanka, jedno velké poučení

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
14:30USA - Počet nově zahájených staveb