Moskva (zpravodaj ČTK) - Rusko hodlá na šrotovné plánované po vzoru Evropy a Spojených států uvolnit deset miliard rublů (zhruba 5,7 miliardy Kč). Počítá s tím návrh rozpočtu na příští rok, který po přijetí ve vládě ještě čeká posuzování v parlamentu. Rusko chce opatřením stejně jako jiné státy podpořit odbyt automobilek, který klesl kvůli hospodářské krizi.
Prakticky to má znamenat, že úřady hodlají vykoupit 200.000 aut starších deseti let. Jejich majitelé si ze šrotoviště odnesou osvědčení fungující jako sleva na 50.000 rublů (zhruba 28.000 Kč) při nákupu jakéhokoliv nového vozu smontovaného v Rusku, tedy včetně aut z ruských závodů zahraničních koncernů, jako jsou například (111 EUR, 0,36%) včetně Škody, (31,94 EUR, 0,50%), (7,36 USD, 4,99%), (14,49 USD, -1,83%), (82,32 USD, -0,69%), Opel nebo (8,49 EUR, -2,75%). Slevu pak stát proplatí prodejci z rozpočtu.
"Hlavní překážkou se jeví skutečnost, že v Rusku chybí právní základ pro zužitkování starých automobilů," varoval však dnes list Kommersant. Příslušný návrh právních norem teprve ministerstvo průmyslu chystá.
Problém může být i v tom, že i deset let starý vůz zahraniční provenience se v bazaru obvykle prodá dráže než jen za 50.000 rublů. Po Rusku podle ministerstva průmyslu dosud jezdí 16 milionů tuzemských ojetin starších deseti let, zatímco zahraničních vozů téhož stáří je v zemi asi tři miliony.
"Úspěch není zaručen. Závisí nejen na penězích od státu, ale i na chování spotřebitelů," připouští náměstek ministryně hospodářského rozvoje Andrej Klepač.
Podle šéfa ruského zastoupení mladoboleslavské automobilky Petra Janeby se v zemi vraky dosud téměř nešrotují, takže část subvence může pohltit vybudování potřebné infrastruktury. Ale "šrotovné" by alespoň částečně mohlo odbytu pomoci. Janeba předpokládá, že letos Škoda Auto prodá v Rusku o 16.000 vozů méně než loni, tedy asi 34.000.
Ruský trh, který loni předháněl Německo v roli největšího evropského odbytiště nových aut, se v krizi zmenšil na polovičku a dosud nejeví známky oživení. Podle statistik se za prvních osm měsíců roku prodalo v zemi 989.966 nových aut a dodávek, o 51 procent méně než za stejné období loňského roku. Prognózy pro celý rok předpovídají prodej 1,3 až 1,4 milionu aut namísto loňských 3,2 milionu. Vládní opatření jako dotování úvěrů na nákup aut či přímé subvence automobilkám se dosud míjejí účinkem.
Kromě "šrotovného" hodlá vláda v příštím roce podpořit domácí automobilky i nákupem jejich vozů. Návrh rozpočtu počítá se sumou 20 miliard rublů, což je však zhruba polovička letošní částky. Státní úřady totiž mají příští rok ušetřit pětinu svých výdajů.