New York (ČTK) - Čistý zisk předního světového výrobce nealkoholických nápojů (53,76 USD, -1,88%) ve třetím čtvrtletí mírně vzrostl na 1,90 miliardy dolarů (asi 32,6 miliardy Kč), zatímco před rokem činil 1,89 miliardy USD. Ke zlepšení přispěl zejména vyšší odbyt a snižování nákladů, provozní tržby ale klesly o čtyři procenta na 8,04 miliardy USD.
Podnik uvedl, že tržby ve čtvrtletí klesaly ve všech hlavních součástech skupiny. Spotřebitelé prý ještě v příštím roce pocítí dopady horšího stavu ekonomiky, což se zřejmě negativně projeví ve výdajích. Akcie Coca-Coly na zprávu zareagovaly poklesem asi o více než dvě procenta.
tak v zásadě zopakovala to, co už před ní uvedl její hlavní rival (61,34 USD, -1,14%). Ten měl rovněž nižší tržby, než se čekalo a varoval, že v příštím roce s žádným zlepšením nelze počítat.
"Očekáváme, že spotřebitelé budou i v roce 2010 čelit ekonomické nejistotě. Spotřebitelská důvěra se tak bude zlepšovat jen velmi pomalu," uvedl šéf Coca-Coly Muhtar Kent. Dodal však, že firma by měla plnit cíle, které si vytyčila ve svém dlouhodobém plánu.
Zisk na akcii činil 81 centů, což je stejně jako před rokem. Bez vlivu jednorázových účetních položek nicméně zisk na akcii dosáhl 82 centů, a o jeden cent tak překonal průměrné odhady analytiků v anketě agentury Thomson Reuters.
Za poklesem provozních tržeb jsou z valné části kurzové výkyvy. Celkový objem prodeje se ale zvýšil o dvě procenta, což je méně než ve druhém čtvrtletí, kdy se prodej zvýšil o čtyři procenta. V prvním čtvrtletí firma zvýšila objem prodeje také o dvě procenta.
Nejvíce se firmě daří zvyšovat prodej v zemích Latinské Ameriky, kde ve třetím čtvrtletí zvýšila odbyt o sedm procent. V Tichomoří se odbyt zvýšil o šest procent a v oblasti Eurasie a Afriky o dvě procenta. V Evropě ale prodej o dvě procenta klesl, na severoamerickém trhu pokles prodeje dosáhl dokonce čtyř procent.
se musí vyrovnávat s poklesem produkce na domácím trhu, v čemž jí pomáhá široký geografický záběr. Firma tak může těžit například z růstu na dynamických trzích jako je Čína nebo Indie.