Čistý zisk za fiskální rok končící 27. února na úrovni 2,33 miliardy liber po 2,13 mld. GBP před rokem oznámil britský maloobchodní řetězec , působící výrazně také v České republice. Na úrovni zisku před zdaněním dosáhl meziročního nárůstu o 10,1 % na 3,395 miliardy liber. Tržby bez započtení daně z přidané hodnoty se zvýšily o 7,1 procenta na 56,91 miliardy liber. Zatímco zisk mírně překonal medián tržního očekávání na 2,3 mld. GBP, tržby naopak zaostaly.
Zatímco růst na domácím britské trhu ve druhé polovině roku zpomalil na 2,7 % z 3,7 % v první polovině, obchodní zisk skupiny výrazně rostě v Asii, kde se zvýšil o 24 procent na 440 milionů liber. Přispěl k tomu obrat do černých čísel na trhu Jižní Koreji, kde v roce 2008 provedlo akvizici sítě Homever. Zlepšení však registrovalo na všech trzích Asie s výjimkou Japonska. „S jasnými známkami oživení na celosvětovém trhu očekáváme, že počínaje následujícím fiskálním rokem dosáhneme rychlejšího růstu otevírání nových obchodů. Vlivem krize utrpěl zejména náš celosvětový prodej v segmentech mimo potraviny, ale bude to právě on, který nyní přispěje k výraznějšímu růstu,“ uvedl CEO firmy Terry Leahy.
Na českém trhu potkala stagnace. Tržby zůstaly prakticky beze změn, naopak v Polsku nebo Turecku se zvýšily. Na Slovensku zaznamenalo dokonce pokles tržeb, což dává firma do souvislosti s výrazným snížením cen a citelnými pohyby kurzů měn. Podobný důvod firma uvádí také u Irska, kde se Tesku za poslední finanční rok tržby také snížily.
V ČR otevřelo další obchody, díky čemuž bylo schopna zachovat tržby na předchozí úrovni. v České republice pociťovalo nepříznivé dopady vysoké nezaměstnanosti a cenové deflace. Dobře ale firma hodnotí znovuotevření obchodního domu My na Národní třídě v Praze, který se výrazněji specializuje na nepotravinářské zboží. V této kategorii zvýšilo tržby o více jak 10 %. Pod hlavičkou Finanční služby chce firma od letošního roku v ČR vedle spotřebitelských úvěrů a osobních půjček také pojistné produkty.
Proti ČR slovenský maloobchodní trh hodnotí vysloveně problematicky. Poukazuje hlavně na vysokou nezaměstnanost a propad průmyslové výroby, což Slováky nutilo při změně kurzu nakupovat v sousedních zemích. „Tento jev se zmírnil až ve druhé polovině roku, kdy snížilo ceny ve slovenských obchodech,“ uvedla firma ke kroku přiblížujícímu ceny na Slovensku cenám v okolních zemích.
působí ve 14 zemích světa, kde provozuje sít více než 4 300 obchodů. V České republice provozuje celkem 135 supermarketů, hypermarketů, samoobsluh a obchodních domů.
(Zdroj: Bloomberg, čtk)