Washington/Londýn/New York (ČTK) - Celkové náklady na likvidaci škod po úniku ropy v Mexickém zálivu mohou překročit 14 miliard dolarů (asi 269 miliard Kč). Předpokládají to první odhady analytiků. Velkou neznámou je ale zatím největší složka účtu, a to náklady na vyčištění zamořeného území na jižním pobřeží Spojených států. Část analytiků tyto náklady odhaduje na jednu miliardu dolarů, část jich hovoří až o sedmi miliardách USD.
Zdaleka největší část škod zřejmě půjde na účet britské společnosti (575,5 GBp, -1,49%), dříve známé pod názvem British Petroleum. Ropné koncerny se sice pro případ havárie pojišťují, obecně ale nekupují krytí rizik v souvislosti se znečištěním životního prostředí. Většinou je to moc drahé a pojišťovny takové krytí někdy vůbec nenabízejí.
Uhradit část škod zřejmě budou muset i další firmy, především (48,46 USD, 6,39%), ale patrně i další americké firmy Transocean, (30,69 USD, -2,91%) nebo Cameron International. Na společnost ale asi připadne víc než polovina, protože podnik má ve zmíněném projektu podíl zhruba 65 procent. Dalších 25 procent má Anadarko, zbytek další partneři.
Úniku ropy předcházela exploze na ropné plošině Deepwater Horizon, k níž došlo zhruba před dvěma týdny. Od té doby se podle agentury Reuters naplňuje katastrofický scénář, kdy do vody nekontrolovaně unikají stovky tisíc galonů ropy a směřují k pobřeží USA.
Majitelem ropné plošiny, která se dva dny po výbuchu potopila, je americká společnost Transocean. Od ní si plošinu pronajala , která má i zodpovědnost za její provoz. Transocean měl pro vyhloubit vrt, zatímco a Cameron prováděly další související práce. měl například zpevnit stěnu vyhloubeného vrtu. Samotný ropný vrt v mořském dnu je v majetku a dalších společníků.
Analytici nejčastěji odhadují, že náklady na vyčištění území zamořeného ropnými látkami se budou pohybovat od jedné miliardy do téměř čtyř miliard dolarů. Spodní hranici odhadují analytici finančních ústavů (4,37 USD, -4,17%), Evolution Securities nebo Panmure Gordon, kteří hovoří o částce zhruba 1,1 miliardy dolarů.
Pesimističtěji vidí dopady katastrofy analytici investiční banky (30,22 USD, -3,48%), podle nichž bude na vyčištění území nutné vynaložit možná až 3,5 miliardy dolarů. Nejhorší scénář předpokládá analytik Neil McMahon z investiční společnosti Bernstein. Na vyčištění zamořeného území bude podle něj možná potřeba až sedm miliard dolarů. Podle tohoto scénáře by celkové náklady převýšily zmíněných 14 miliard USD.
Nynější katastrofa v Mexickém zálivu se často přirovnává k havárii obřího tankeru (67,85 USD, -1,18%) Valdez z roku 1989. Tehdy uniklo do moře asi 250.000 barelů ropy. Z prasklého vrtu v Mexickém zálivu teď uniká odhadem 5000 barelů ropy denně, takže potenciálně může být tato katastrofa větší, než byla havárie Valdez. Na rozdíl od tankeru může ropa z prasklého vrtu unikat ještě hodně dlouho.
Ropné plošiny patří k velmi nákladným zařízením na těžbu ropy. Energetické koncerny si je proto mnohem častěji pronajímají, než by je vlastnily. Transocean jako majitel plošiny uvedl, že ztrátu zařízení budou v plné výši hradit pojišťovny. Podle nich bude nutné v souvislosti se zničením a následným potopením plošiny Deepwater Horizon nutné vyplatit až miliardu dolarů, možná i více.
Z finančního hlediska by tak měl z katastrofy nejlépe vyjít Transocean a patrně i Cameron. Transocean měl plošinu pojištěnou na zhruba 560 milionů dolarů a z pojistky zřejmě zaplatí i náklady na vytažení plošiny. Cameron, jehož zařízení mělo zabránit katastrofě, ale selhalo, má pojistku asi na půl miliardy dolarů.
Zatímco pojištění majetku bude zřejmě vyřešeno bez větších potíží, u pojištění zodpovědnost za škody se to říct nedá. Tam lze podle odborníků předpokládat, že spory se potáhnou léta. Při neštěstí totiž zahynulo 11 lidí a další jsou zraněni, takže kolem energetických podniků, které mají s katastrofou co do činění, už krouží právníci. Za škody způsobené havárií tankeru Valdez musela společnost celkem zaplatit téměř čtyři miliardy dolarů, ani 20 let po incidentu ale nebyla přesná částka prozatím vyčíslena.
Akcie a dalších zmíněných firem od katastrofy výrazně oslabily. Podle analytiků jsou ale ztráty zřejmě přehnané. Pokud se vezme v úvahu jen trio , Anadarko a Transocean, pak se tržní hodnota těchto firem od neštěstí snížila už asi o 40 miliard dolarů. Přestože celkové náklady na odstranění všech škod ještě nějakou dobu nebudou přesně vyčísleny, akcie zúčastněných podniků podle analytiků oslabily až moc.