(ČTK) - Česká spořitelna varovala klienty před postupy některých oddlužovacích společností a správců dluhů, kteří nabízejí zákazníkům vyřešení problémů s nesplácenými úvěry. Smlouvy, které klienti s těmito společnostmi uzavřou, jsou pro ně podle spořitelny převážně nevýhodné a mnohdy i nebezpečné. ČS to oznámila ČTK v tiskové zprávě.
Česká spořitelna proto neakceptuje návrhy splátkových kalendářů, které jí oddlužovací společnost jménem klienta předloží. "Není etické, abychom podporovali činnost těchto společností, které parazitují na finanční tísni a špatné životní situaci našich klientů," uvedla ředitelka odboru restrukturalizace a vymáhání ČS Marie Švagrová.
Závazky, které na sebe klient podpisem smlouvy s oddlužovací společností bere, například různé poplatky, odměny či splátky pojistného, podle ČS pouze prohlubují finanční zatížení klienta.
Ke změně podmínek pro splácení úvěrů může podle platné právní úpravy dojít pouze na základě vzájemné dohody dlužníka a věřitele, tedy banky. "Sám klient ani oddlužovací společnost nemohou o změně výše splátek rozhodnout," upozornila ČS.
Dluhy českých domácností u bank a finančních institucí překročily v květnu jeden bilion korun. Oproti konci dubna se zvýšily o 6,12 miliardy korun na 1,004 bilionu korun. Za poslední rok domácnosti zvýšily své zadlužení o 81,15 miliardy korun. Podíl úvěrů v selhání na celkovém objemu půjček vzrostl v květnu o jednu setinu procentního bodu na 5,81 procenta. Na konci loňského roku to bylo 5,2 procenta, o rok dříve činil podíl špatných úvěrů jen necelých 3,2 procenta.