Před pár dny, 6. září, došlo k významnému pohybu na australském nebi. Qantas společně s aerolinkami Emirates oznámily obchodní dohodu, kterou nyní schvalují příslušné antimonopolní úřady. Jedná se o desetiletou dohodu o spolupráci, která by měla umožnit Qantasu otevřít síť destinací Emirates v Evropě, na Středním východě a v severní Africe. Emirates by zase na oplátku měly mnohem lepší přístup na australské nebe.
Je velice potěšující, že mezi destinacemi, které analytici zmiňují jako zajímavé pro Qantas, se objevuje i Praha. Samozřejmě se nejedná o stejnou atraktivitu jako je např. Paříž, Amsterdam, Frankfurt nebo Moskva, ale v druhé úrovni zajímavosti evropských destinací se již Praha objevuje.
Obchodním propojením dochází sice bez jakéhokoli vzájemného kapitálového vstupu, ale podle známých detailů se jedná o jednu z nejpropracovanějších smluv mezi aerolinkami vůbec. Její uzavření ukončí mnohaletou úzkou spolupráci mezi Qantasem a British Airways, ale vzhledem k tomu, že po oznámení této zprávy akcie Qantasu vyskočily, je celkový benefit pro australské aerolinky vnímán jednoznačně pozitivně. Qantas přes partnerství s Emirates dále zůstává členem aliance Oneworld.
Pro Qantas se jedná především o návrat na evropská letiště, ze kterých se v uplynulých dvou letech prakticky jenom stahoval. Cestující z Austrálie budou cestou do Evropy přestupovat v Dubaji, ale bude se jednat o komfortní cestování na bázi A-380 a do budoucna i Dreamlinerů od . Ty přijdou do Qantasu, ale později než se původně očekávalo. Pod dojmem nedávných špatných výsledků totiž Qantas zrušil svoji objednávku na dodávku 35 Dreamlinerů na rok 2013 a plánuje využití opce na nákup 50 Boeingů – 787 do roku 2016. Jakmile Australani přesunou svůj „evropský“ hub ze Singapuru do Dubaje, bude přestavěn celý letový řád mezi Evropou a Asií. Zákazníci budou cestovat mezi zmíněnými kontinenty mnohem pohodlněji. Strategické obchodní partnerství mezi Qantasem a Emirates ukazuje na nový trend v letecké osobní dopravě. Správné nastavení obchodního modelu je mnohdy mnohem důležitější než případné kapitálové propojení.
Vytváření strategický aliancí v kombinaci s novými typy letadel, jako je např. Dreamliner, indikuje, že může dojít k významným změnám na celém asijském a australském trhu. Vzhledem k ekonomickému provozu a delšímu doletu může dojít k přelivu cestujících na jiná letiště, než je tomu doposud. Nová aliance se dostala do přímého konkurenčního boje s již existující aliancí Virgin Australia/Etihat, ale vypadá to, že hlavním beneficientem by se měl stát především cestující a to nezní špatně.