Aktualizováno Společnost provozující celosvětově největší sociální síť v úterý po závěru obchodování oznámila po svém květnovém vstupu na burzu v pořadí druhé kvartální výsledky hospodaření. ve 3Q zvýšil celkové výnosy o 32 % na 1,26 miliardy dolarů a překonal jimi očekávání trhu nastavené na 1,23 mld. USD.
V čistém vyjádření reportovala firma ztrátu 59 mil. USD, respektive 2 centy na akcii, v porovnání se ziskem 227 mil. USD nebo 10c před rokem. Vyjma jednorázových položek, včetně výdajů na kompenzaci investorů po neúspěšném IPO a daňově-mzdových nákladů, činil zisk 311 mil. USD nebo 12 centů na akcii, nad očekáváním 11c/akcii (konsensus Bloomberg i Reuters).
Příjmy z reklamy povyskočily o 36 procent na 1,09 miliardy dolarů, zatímco příjmy z placených služeb a dalších činností vzrostly o 13 procent na 176 mil. USD. Samostatné příjmy z placených služeb klesly proti druhému čtvrtletí o 9 procent, především kvůli poklesu příjmů z online her vyvíjených společností Zynga. Finanční ředitel David Ebersman uvedl, že náklady společnosti na reklamu vzrostly ve čtvrtletí o 7 procent. Příjmy z reklamy na mobilním trhu přitom vzrostly na zhruba 150 mil. USD (tedy zhruba 14 procent) z 10 mil. USD ve druhém čtvrtletí, odhadl analytik Pivotal Research Brian Wieser.
"Chtěl bych rozptýlit mýtus, že nedokáže na mobilní reklamě nic vydělat," řekl na schůzce s analytiky zakladatel a ředitel Mark Zuckerberg. "Mohlo to tak vypadat na začátku roku, protože tehdy jsme se o to ještě ani nepokusili," dodal. Velký pokrok v mobilním segmentu a rostoucí schopnost zpeněžit masivní odliv uživatelů FB od osobních počítačů k mobilům a tabletům připomněla také provozní ředitelka Sheryl Sandberg.
"To zcela jistě rozptýlí ty nejpesimističtější názory, že neumí vydělat na lidech, kteří používají telefony či tablety," přiznal analytik Colin Sebastian ze společnosti Robert Baird & Co. Počet uživatelů přitom během čtvrtletí překonal miliardu. Z toho asi 604 milionů lidí jeho služeb využívalo přes mobilní telefony a další bezdrátová zařízení.
Podle CFO společnosti vzrostl počet uživatelů ve 3Q12 o 26 procent z třetího kvartálu loňského roku a počet uživatelů přes mobilní platformy roste ještě rychleji. Za nejobtížnější trh označil Ebersman Evropu vzhledem ke špatným ekonomickým podmínkám.
Zuckerberg nicméně prohlásil, že není spokojen s vývojem tržeb za hry. Dokládají to hlavně problémy společnosti Zynga, která hry pro Facebook vyvíjí a dodává. Tržby, které měl Facebook právě od Zyngy, ve čtvrtletí meziročně klesly o 20 procent. Zynga se přitom na celkových tržbách Facebooku podílí asi ze sedmi procent. Zuckerberg ale řekl, že kromě Zyngy vypadá výhled slibně.
Po zisku necelého procenta s úterním závěrem Wall Street reagovaly akcie FB na výsledky za 3Q v after-hours krátkým poklesem, který však brzy umazaly a proměnily v téměř 13% zisk na 22,01 USD. Od upisovací ceny v květnovém IPO (38 USD) titul propadl téměř o polovinu.
(Zdroj: Bloomberg, CNBC, čtk)