Jižní Korea drtivě vítězí nad Japonskem v bitvě o nadvládu nad trhem televizí a další spotřební elektroniky. Potvrzuje to vývoj akcií jihokorejského koncernu , které na burze v Soulu vystoupaly na absolutní historické maximum, zatímco rating japonské konkurence, společností a Panasonic, spadl do odpadního pásma „junk“. , největší výrobce televizí na světě, je tak na nejlepší cestě k upevnění dominantní pozice.
V rámci dnešní seance akcie Samsungu posilují o téměř 1,5 %, což je největší nárůst za čtyři měsíce. Za poslední rok titul v Soulu posílil o velmi slušných 55 %. Tržní kapitalizace elektronického gigantu, sídlícího ve městě Suwon, se tím posunula ke 200 mld. USD, což z něj činí 15. největší veřejně obchodovatelnou společnost na světě. Panasonic ve stejném období odepsal 40 %, ztratilo 35 % hodnoty.
„Samsung vydělá na rozkladu japonské konkurence. Krom smartphonů posiluje svoje pozice i na trhu tabletových počítačů,“ napsal ve zprávě pro investory Kim Hyung Sik z konzultantské společnosti Taurus Investment & Securities. Tržby jihokorejského gigantu ve 3Q12 vzrostly meziročně o 26 %.
Japonským výrobcům, kteří letos svorně skončí v rekordní ztrátě, krom špatné hospodářské situace na domácím trhu a na hlavních odbytištích v eurozóně a Spojených státech škodí také silná domácí měna, uvedla včera ratingová agentura Fitch při snižování hodnotící známky mimo investiční pásmo. Proti posilování jenu se japonská centrální banka snaží nasazovat masivní měnové intervence, které zčásti přinášejí kýžený efekt.
Zhoršující stav byznysu nutí Japonce zavírat továrny, prodávat majetek a masivně propouštět. Panasonic hodlá dát do konce března výpověď 10 tisícům lidí, mezi nimiž bude 600 zaměstnanců v montovně LCD panelů v Žatci. Loni společnost propustila 36 tisíc lidí. Největší zaměstnavatel v Japonsku, který za šest let oslaví stoleté výročí založení, skončil za posledních pět let čtyřikrát ve ztrátě. Zhruba 10 tisíc lidí se chce do konce příštího roku zbavit i . Všeobecně panuje shoda, že japonští výrobci nedokázali přijít s inovativními produkty, jakými jsou třeba tablety či chytré telefony od společnosti . Právě je na tomto poli považován za největšího rivala společnosti s nakousnutým jablkem v logu.
Analytici agentury Fitch snížili základní rating na stupeň „BB-“, tři stupně pod investičním pásmem, s negativním výhledem. Panasonicu byla známka zhoršena o dva stupně na „BB“ s negativním výhledem.
Podíl na trhu s televizemi se ve 3Q12 snížil na 7 %, oproti 8,4 % v předchozím kvartále. Panasonic ve stejném období ztratil 0,6 % a nyní má na globálním trhu podíl 6,2 %. , jehož rating byl potvrzen na stupni „A+“ zůstává s přehledem světovou jedničkou s 25 %.
Snížení ratingu „odráží naše přesvědčení, že vzhledem k ztrátě vedoucí pozice v technologiích nejdůležitějších produktů, ostré konkurenci, zhoršené hospodářské situaci na rozvinutých trzích a silnému jenu bude výraznější zotavení pomalé,“ uvádí se v hodnocení Fitch. U Panasonicu se analytikům agentury nelíbí hlavně „nízká konkurenceschopnost“ na trhu televizí. Finanční stav společnosti by ve střednědobém horizontu neměl vykázat výrazné zlepšení.
(Zdroje: Bloomberg, Reuters, YahooFinance)