Pojišťovna (14,2 EUR, -0,32%) žaluje český stát kvůli zkrachovalým cestovním kancelářím. Za poškození dobrého jména žádá omluvu a odškodnění 18,5 milionu korun. Důvodem jsou výroky představitelů ministerstva pro místní rozvoj, které jsou podle založeny na nepravdivém tvrzení o povinnosti pojišťoven hradit peníze klientům bez ohledu na limit pojistného plnění. Pojišťovna o tom dnes informovala na tiskové konferenci. Vyjádření MMR ČTK zjišťuje.
"Prostřednictvím Advokátní kanceláře Jana Kalvody jsme podali žalobu na MMR, aby se zdrželo nekalosoutěžního jednání a poškozování dobrého jména naší společnosti," uvedl generální ředitel pojišťovny Štefan Tillinger. Případný soudní výrok ve prospěch by podle něj mohl urychlit odškodnění klientů zkrachovalých cestovních kanceláří ze strany státu.
MMR v létě uvedlo, že postup pojišťovny v případě nepojištěné CK Majestic Travel patrně odporuje zákonu o cestovním ruchu. Pojišťovny podle MMR nesmějí uzavírat pojistné smlouvy, které nejsou účinné a nedokážou klienty ochránit v případě krachu cestovní kanceláře.
Advokát Jan Kalvoda uvedl, že je zcela nepřípustné, aby stát přenášel tíhu plnění tohoto závazku na soukromé subjekty, v tomto případě na pojišťovny. "Je povinností státu, nikoliv pojišťoven, aby naplnil příslušnou směrnici EU," dodal.
Také letos v létě se podle Tillingera mohou opakovat situace z předchozích let, protože přes opakovaná prohlášení MMR nebude novela zákona v hlavní turistické sezóně účinná. V rozporu s požadavkem evropské směrnice tak nebudou klienti CK ani v letošním roce stoprocentně chráněni v případě jejich úpadku, podotkl.