Americká automobilka (57,44 EUR, -0,66%) Group LLC se po 15 letech vrátí na burzu. Společnost v noci na dnešek požádala o uskutečnění primární nabídky akcií. K tomuto kroku automobilku přiměl minoritní akcionář, penzijní fond odborového svazu UAW (VEBA). Primární nabídka však zpomalí snahy hlavního akcionáře automobilky, italského Fiatu, o získání plné kontroly nad Chryslerem.
S akciemi Chrysleru se neobchoduje na burze od roku 1998, kdy se firma sloučila s Daimlerem. Před více než čtyřmi lety byla automobilka nucena požádat o vládou řízený bankrot, který opustila s novým majitelem, Fiatem.
zatím neuvedl, kolik akcií hodlá na burze nabídnout ani za jakou cenu. Zisk z prodeje má jít celý do penzijního fondu. VEBA a vedení Fiatu vedou již delší dobu spor kvůli hodnotě akcií Chrysleru. Právě tento spor vedl k rozhodnutí, že VEBA prodá akcie na burze.
Ředitel Chrysleru Sergio Marchionne, který je současně ředitelem Fiatu, v polovině září uvedl, že primární nabídka Chrysleru by se mohla uskutečnit v prvním čtvrtletí 2014.
Marchionne se chtěl vyhnout primární nabídce akcií, protože to zpozdí jeho plány na fúzi obou automobilek. Při plné fúzi by bylo jednodušší sloučit finanční hotovost obou firem, a (6,16 EUR, 0,26%) by tak získal více peněz na rozšíření výroby. V současnosti musí a vést účetnictví odděleně, přestože je řídí stejný tým.
vyrostl z téměř mrtvé firmy v roce 2009 v silnou značku, která je na tom nyní lépe, než její mateřský . Čistý zisk automobilky v prvním pololetí klesl o 21 procent na 764 milionů USD (14,7 miliardy Kč).
musel v roce 2009 požádat o bankrotovou ochranu a musela ho zachránit vláda. Později získal pětinový podíl a kontrolu nad vedením podniku . Od té doby italská automobilka svůj podíl zvýšila až na současných 58,5 procenta. Fond VEBA vlastní zbývajících 41,5 procenta. Podle dohody z roku 2009 má opci na koupi akcií fondu. této opce poprvé využil loni v létě, strany se však nemohou dohodnout na ceně.