Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Evropská unie cílí na daňové úniky. Část druhá: O čem by měli vědět auditoři a daňaři?

Evropská unie cílí na daňové úniky. Část druhá: O čem by měli vědět auditoři a daňaři?

10.10.2013 5:01
Autor: Linda Maršíčková, KŠB

Podle Evropského parlamentu by EU měla převzít „vedoucí úlohu“ v diskusích o boji proti daňovým podvodům, únikům a rájům v nadnárodních fórech v rámci OECD, G20, G8 aj. Za nejdůležitější Parlament označil, aby členské státy zmocnily Evropskou komisi k vyjednávání daňových úmluv s třetími zeměmi jménem EU, namísto pokračování v dosavadní praxi dvoustranných úmluv (tj. přímo mezi členskými státy EU a třetími zeměmi).

Přísněji na daňové delikventy

Parlament vyzval Evropskou komisi, aby neposkytovala pomoc z finančních prostředků EU těm společnostem, které porušují daňové normy; to má Komise ohlídat i u členských států při poskytování státních podpor či udělování veřejných zakázek. Z hlediska transparentnosti vlastnictví obchodních společností (téma citlivé rovněž pro Českou republiku) má Evropská komise i členské státy požadovat zveřejnění informací u všech společností ucházejících se o  veřejné zakázky. Podle Evropského parlamentu by také zadavatelé měli mít informace o sankcích, uvalených na tyto uchazeče za daňové protiprávní jednání, a současně by měli mít možnost ukončit smlouvu, pokud dodavatel následně poruší daňové povinnosti.

Hlavní cíl – řešení daňového deficitu

Evropský parlament po členských státech žádá především řešení daňového deficitu, který by měl být do roku 2020 snížen alespoň na polovinu. Způsobů, jak toho dosáhnout, vidí Parlament hned několik. Jednak je to větší angažovanost vnitrostátních daňových správ v boji s daňovými podvody a úniky, zejména z hlediska jejich přeshraniční spolupráce. Evropská komise by měla přijmout opatření zacílené na nadnárodní společnosti, aby zveřejňovaly jediný a jednoduchý číselný údaj, z něhož by byla patrná výše daně, kterou odvedly v každém ze členských států, v nichž působí. To vše v zájmu transparentnosti daňových odvodů. Dále Parlament vyjádřil přání, aby regulátoři typu ČNB přijali opatření, podle něhož by šlo pozastavit či odebrat bankovní licenci finančním institucím a  poradcům, kteří napomáhají daňovým podvodům tím, že svým klientům nabízejí produkty či služby, jež jim umožňují provádět daňové úniky, nebo odmítají spolupracovat s daňovými orgány. Ani vyhýbání se daňovým povinnostem a agresivní daňové plánování nezůstaly stranou zájmu. Parlament by proto rád viděl přezkum či revizi směrnic o zdanění příjmů z úspor, proti praní peněz, o mateřských a dceřiných společnostech či o úrocích a licenčních poplatcích. Evropská komise by rovněž měla připravit kodex chování pro auditory a poradce. Měl by též vzniknout evropský rejstřík trustů a dalších subjektů s utajenou vlastnickou strukturou, neboť ačkoli bývají často využívány jako prostředek k daňovým únikům, většina zemí nevyžaduje jejich registraci. 

Černá listina daňových rájů

Pozornosti Parlamentu neunikly ani tzv. daňové ráje. Především vyzval EU, aby vůči nim zaujala společný postoj, a přidal přání, aby byla přijata opatření přesahující ta, která pro daňové ráje stanovila OECD. Jejich cílem by mělo být řešení nezákonných finančních toků, daňových úniků a vyhýbání se daňovým povinnostem. Evropská komise by měla přijmout jednoznačnou definici a společný soubor kritérií pro identifikaci daňových rájů. Současně Evropský parlament navrhl, aby tato definice vycházela z norem OECD pro transparentnost a výměnu informací a ze zásad a kritérií kodexu chování a stanovil základní ukazatele, kdy je určitou jurisdikci třeba považovat za daňový ráj. V souvislosti s tím by Evropská komise měla do 31. prosince 2014 sestavit veřejnou evropskou černou listinu daňových rájů. Příslušné orgány by pak měly vůči takovým jurisdikcím přijmout patřičné kroky, mj. ukončit platnost stávajících úmluv o dvojím zdanění, zakázat společnostem sídlícím v takových zemích přístup k veřejným zakázkám EU, zavést zvláštní daně postihující transakce směřující do či z těchto jurisdikcí, zvážit možnost neuznávat v EU právní status společností založených v těchto státech či uplatňování celních překážek při obchodování s těmito zeměmi.

Jak je patrné, řada kroků, popsaných v článku, je teprve spíše vizí než konkrétním nástrojem daňové politiky EU. Míč je tedy nyní na straně jednotlivých členských států, Evropské komise a dalších institucí EU, aby se z nich stala realita. Bezpochyby se ale dá říci, že vzniká silná platforma pro další rozvoj „daňových“ aktivit evropských institucí. Zda je to dobře či zda tyto snahy přinesou vytoužené ovoce, nelze než ponechat dalšímu vývoji.

KŠB

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
23.11.2025
10:06Víkendář: EU propadla regulačnímu šílenství, zanedbává prosté fungování volného trhu
22.11.2025
10:10Víkendář: EU se zabývá příliš mnoha věcmi, to podstatné jí uniká
21.11.2025
17:54Artur Gevorkyan a Andrej Bátovský o rekordních projektech, příležitostech pro akvizice, sázkách na defence sektor i burze, která posune firmu úplně jinam
17:20Kde jsou vlastně „standardní“ valuace a jak jsou na tom relativně k nim ty současné?
16:53Evropa může kompenzovat cla USA i bez nových smluv, tvrdí šéfka ECB
14:16Pozvánka na setkání s analytikem a makléřem Patrie ve středu 3. prosince v Praze
14:12Centrální banka nemusí být neomylná, ale musí být zodpovědná
12:30Perly týdne: Které akcie nejvíce těží z AI
11:21Dnes se může rozhodovat, jestli trhy vstoupí do korekce. Po veletoči na Wall Street padá i Evropa  
11:00Podnikatelská aktivita v eurozóně solidní, tempo brzdí průmysl
10:49Nové doporučení Patrie: Moneta atraktivní pro dividendy, prostor pro růst omezený  
10:35ČEB, a.s.: Informace o vyplácení úrokových výnosů z emise dluhopisů
10:03FRESH: Rozpočtové tornádo aneb co čekat od nové vlády? Odpovídá Mojmír Hampl
9:04Rozbřesk: Smíšená data z trhu práce komplikují Fedu prosincové rozhodnutí
8:48Výhled Nvidie trhy nepřesvědčil, Goldmani hlásí nárůst shortů a brexit stál Británii až 240 mld. liber  
7:14Slok: Prosincový pokles sazeb by pro Fed byl těžký
20.11.2025
22:01Wall Street pod tlakem: volatilita zasáhla technologie i kryptoměny  
17:37AI a „dobrá deflace“ druhé průmyslové revoluce
16:16Během posledních 15 let došlo k výrazné změně ve fungování Fedu a schopnosti monitorovat jeho politiku
16:02Trh s luxusním zbožím příští rok vzroste o tří až pět procent, očekává Bain

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    Nebyla nalezena žádná data