Po léta byla Mozilla Firefox klíčovým partnerem pro . Hned po instalaci měl uživatel přednastavený jako vyhledávač, který dodal výsledky při vyhledávání uživatele. To Googlu významně pomáhalo boostovat svou pozici na poli vyhledávačů. Pak přišel „vlastní“ prohlížeč Chrome v roce 2008 a význam Firefoxu začal postupně chřadnout.
Samozřejmě pozice základního vyhledávače ve Firefoxu nebyla pro zdarma. Musel platit Mozille a třeba v roce 2012 to bylo 274 mil. USD.
Už v roce 2011 měla smlouva Googlu a Mozilly vypršet. Čekalo se, jestli Googlu se svým Chromem nešlápne Mozille do úsměvu a neukončí spolupráci. Hlavně tedy kvůli tomu, že Chrome, začalo přebírat pozici Firefoxu.
Světe div se a v roce 2014 tedy přesněji v listopadu oznámilo, že se stává novou jedničkou ve vyhledávání pro Firefox v USA.
si pozici jedničky užíval více než jednu dekádu, ale nyní je čas pro . Šéf nadace Mozilla měl samozřejmě největší strach z nezávislosti a možnosti zvolit si i jiný než vyhledávač .
ovšem ponechalo hlavní váhu rozhodnutí na uživateli a dokonce kvůli této události připravuje nový vzhled výsledků vyhledávání, který bude více moderní, čistší… no vlastně více .
Mozilla mění svojí strategii okolo vyhledávačů, bude dávat více důraz na lokálnost. je úspěšné v Číně a v Rusku. Nový přístup dá Mozille více flexibility a taky finanční diverzifikace příjmů.
i přes odchod bude dále zajišťovat některé funkcionality okolo Mozilly ale stále je to výhra pro .
Není jasné, jestli si definitivně uvědomil, že podporovat konkurenční prohlížeč je hloupost nebo jestli přišlo s velmi lákavou nabídkou pro Mozillu, která se neodmítá. Nebo to byla kombinace obou variant.
Důležitost pozice ve Firefoxu byla po dlouhá léta důležitá, až se začala snižovat. A není to náhodou, že to souvisí s nástupem Chrome.
Podíl na vyhledávání má nyní Chrome na 21 % a Firefox je reálně trojkou trhu s 14%. Reálně to stále znamená, že to je skvělá zpráva pro . Pomůže mu to zlepšit pozici svého reklamního systému hlavně díky většímu provozu ve vyhledávání.
Suma sumárum pro to není dobrá zpráva. posílí a Mozilla diverzifikuje více svoje zdroje, aby nedoplatila na odchod jednoho obra.
Zdroj: The Motley Fool