Luxus je odvětvím, které s plným využíváním internetu otálelo. Výrobcům luxusního zboží trvalo zhruba jedno desetiletí, než si plně uvědomili, jakou pro ně právě internet představuje příležitost. Nyní jim však začíná docházet, že online prodeje pro ně nepředstavují jen příležitost, ale i hrozbu.
Společnosti od Moet Hennessy Louis Vuitton až po Kering v posledních letech čím dál více prodávají zboží online. Přední světové značky se však zároveň musí o to více snažit bojovat s online prodeji padělků a zboží na černém trhu. V rámci boje proti prodeji kopii přes internet zažaloval luxusní holding Kering čínského giganta e-commerce Alibabu za údajné zprostředkování prodeje pochybného zboží. Luxusní společnosti jako i například výrobce kabelek Mulberry Group nyní používají chytré technologie k detekci a zničení odkazů na stránky, které padělky prodávají.
Nová generace sociálních médií
Úsilí luxusních značek přichází ve chvíli, kdy nová generace zákazníků využívá sociální média nejen k předvádění se, ale i k nakupování. Kriminální živly toho využívají a cílí na stejné zákazníky jako samy luxusní značky. Takové, kteří zboží kupují v dobré víře, že se jedná o originál. Porušování práv duševního vlastnictví způsobí podle Frontier Economics jen v letošním roce ztráty na tržbách ve výši okolo 82 miliard dolarů.
Když se řekne padělek luxusního zboží, většině se asi vybaví falešná „Vuittonka“ za pár stovek. Internet se však dnes stal místem, kde si lidé mohou snadno pořídit hodinky za 8000 dolarů stejně tak jako kabelku za 3000. A přes internet je velmi těžké odhadnout, zda si kupujete kopii nebo originál. Loni v září navíc sociální síť představila tlačítko „koupit“ a značky tak mohou prodávat zboží přímo přes jejich mikroblog. Devět z deseti podvodných odkazů je přitom podle francouzského start-upu Data & Data, který prý rozpozná až 10000 případů na klienta týdně pomocí algoritmu, který zpracovává velká data, právě na sociálních sítích.
Padělky, černý trh a chytré technologie
Až donedávna bylo jedním z hlavních problémů luxusních značek protiprávní jednání v podobě prodeje celkem snadno rozeznatelných padělků kabelek a bot známých světových jmen online za naprosto neuvěřitelně nízké ceny. I v této oblasti však došlo k vývoji a padělatelé luxusního zboží vyrábějí stále kvalitnější kopie, za které si účtují čí dál více. O to těžší je potom pro zákazníka po internetu rozpoznat to pravé od falešného. Toto jednání přirozeně působí značné riziko pro reputaci výrobců originálního zboží.
Vzhledem k tomu, že v posledních letech i v luxusním průmyslu roste objem zboží, které se prodá online, musí značky nejen z portfolia luxusních holdingů jako je nebo Kering bojovat s internetovými prodeji padělaného zboží nebo zboží na černém trhu. Piráti slušně vydělávají i například na padělcích britských kabelek Mulberry. Právě kupříkladu Mulberry využívá software MarkMonitor vlastněný Thomson Reuters, který poskytuje technologie proti padělkům a k jejich vyhledávání na internetu. Za 24 měsíců do března 2015 odhalila jeho prostřednictvím Mulberry 3321 stránek, přes které se prodávaly kopie jejich zboží.
Alibaba
Kering například dlouhodobě zbrojí proti čínskému gigantu online prodejů Alibabě a nedávno obvinil čínského giganta e-commerce z podporování údajného prodeje 2dolarpvých padělků kabelek Gucci v hodnotě téměř 800 dolarů. Alibaba označila obvinění za nepodložené. Na druhé straně britské s Alibabou udržuje přátelské vztahy a uzavřelo s čínskou společností dohodu o distribuci některých svých produktů přes jejich stránky výměnou za pomoc v boji s padělaným zbožím. Alibaba v dubnu odstranila ze svých stránek Tmall.com 23000 nepovolených produktů . Největší britský výrobce luxusního zboží, který byl mezi prvními, kdo se v odvětví luxusu naplno vrhl na e-commerce, se na podobné bázi dohodl i s .com.
Od prosincového založení start-upové platformy Data & Data projekt již vzbudil zájem velkých luxusních holdingů jako Kering či a společnost nyní spolupracuje s asi 30 luxusními značkami, pro které je software schopen denně rozpoznat desítky milionů zdrojů pomocí srovnávání detailních informací jako je barva nebo rozměry produktu. Poté, co systém detekuje falešné zboží, mohou značky uvědomit online tržiště a sociální média, která obvykle odkazy na takové stránky odstraní či podniknou příslušné právní korky. Cílem nejnovějších softwarů pro odhalení padělků je tak být chytřejší, rychlejší a výkonnější než piráti a omezit nepovolené prodeje na pouze malé skupiny a černý web, což by v současných podmínkách na trhu bylo velkým vítězstvím.
Zdroj: BBG