Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Kde také probíhají

Kde také probíhají "závody ve zbrojení"

22.11.2017 15:56
Autor: Jana Knechtlová, Patria Finance

Na světovém trhu s klíčovými surovinami do elektroaut se schyluje k souboji. A Čína taktizuje.

Jenom v letošním třetím čtvrtletí stouply světové prodeje elektrických vozidel, tedy vozů na bateriový pohon a plug-in hybridů, meziročně o 63 procent na nový rekord. Oproti předešlému kvartálu se odbyt zvýšil o téměř čtvrtinu, ukazují také data Bloomberg New Energy Finance.

ev

Podíl Číny? Na světových prodejích těchto vozidel má nyní více než poloviční podíl. Vláda v Pekingu se snaží zamezit dalšímu znečišťování životního prostředí a čínský trh s elektromobily nabobtnal na dvojnásobek. Čínskou poptávku po elektrických vozidelch zachycuje graf níže. Podle spoluautorky studie Bloombergu Aleksandry O’Donovanové existuje ještě jeden důvod čínské elektroexpanze než jenom znečištěný vzduch ve městech. Druhá největší ekonomika světa se snaží zbouchat vlastní hrdiny, kteří by čínskou vlajku nesli na mezinárodní kolbiště.

ev_cn

Bateriové "závody ve zbrojení"

Čínské zdroje lithia, které se používá v nabíjecích bateriích, jsou ale omezené. A země se poohlíží v zahraničí. Letos na podzim koupila čínská automobilka Great Wall Motor podíl v australském těžaři lithia Pilbara Minerals. Už dříve v tomto roce učinila něco podobného čínská Ganfeng Lithium, která skočila po pětinovém podílu v argentinském projektu. Obdobná dohoda (o 2procentním podílu) mezi jinou čínskou a chilskou firmou proběhla loni.

„V bateriích probíhají globální závody ve zbrojení,“ říká podle CNN Simon Moores z analytické společnosti Benchmark Mineral Intelligence. „Kdo bude ovládat dodavatelský řetězec, bude ovládat budoucnost prostoru s elektrickými vozidly.“

Ceny míří nahoru

Zatímco státním podnikům v Pekingu komunistické úřady údajně našeptávají, aby se dívaly po dalších zdrojích za hranicemi, západní společnosti nechával dosud tento druh investice podle některých názorů zatím chladnými. Málo vlastních zdrojů lithia má přitom Evropa i Spojené státy.

Rostoucí zájem o tento stříbřitý kov přitom šroubuje jeho ceny nahoru. Od začátku roku se zvýšily o 40 procent na zhruba 14 000 USD za tunu, ukazují také údaje Benchmark Mineral Intelligence. A lví podíl asi nemá zrovna Tesla, i když té se v médiích dostává snad nejvíce pozornosti. Dvě třetiny světových dodávek baterií do elektrovozů se podle Benchmark Mineral Intelligence vyrábějí právě v Číně. Na omezenou nabídku ukazují podle expertů také ceny uhličitanu lithného, který je možné najít v katodách lithium-ionových baterií. V říjnu se jeho ceny dostaly poprvé od roku 2009 nad ceny hydroxidu lithného, který bývá dražší.

Ještě vzácnější než lithium je ovšem kobalt. Dvě třetiny dodávek pocházejí z Konga, kde si Čína loni obstarala většinu v tamním dole na zlato za více než 2,5 miliardy USD. Cena kobaltu se od té doby více než zdvojnásobila.

Nejnovější zpráva Bloomberg New Energy Finance přitom předpovídá ještě něco: Prodej elektrických vozidel letos poprvé překoná metu jeden milion vozů. V této souvislosti je vhodné zmínit plány některých západních vlád zakázat v budoucnu prodej nových naftových, respektive benzínových aut. A to je cesta, po které kráčí také Čína. 

Zdroje: Bloomberg, CNN

 

 
 
 
 

Čtěte více:

Jediný ETF fond na lithium stoupl letos o více než 55 % (+komentář analytika)
22.09.2017 15:32
Lithium se na rozdíl od jiných kovů neobchoduje na trzích s futures a ...
Krúpova Arca Capital koupila podíl v EMH, která chce těžit lithium na Cínovci
16.10.2017 12:04
Skupina Arca Capital finančníka Pavla Krúpy v pondělí oznámila, že kou...
Lithium zajistilo firmě Albemarle nejen známost, ale i solidní výsledkovou výkonnost
09.11.2017 16:37
Před nějakou dobou nepříliš známý výrobce chemikálií se dostal do svět...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.05.2025
14:59Fidelity: Investoři do ETF reagují na celní konflikt odklonem od USA
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data