S akciemi největší světové služby pro streamování hudby Spotify se včera začalo obchodovat na newyorské burze. Akcie zahájily obchodování s cenou 165,90 dolaru za kus, což celý podnik ohodnotilo na zhruba 29,5 miliardy dolarů (přes 600 miliard Kč). Následně titul začal ztrácet a zakončil s propadem přes 10 % na úrovni 149,01 dolaru za akcii. To je stále vysoko nad referenční cenou 132 USD. Maximem dne bylo 169 dolarů za akcii.
Zahajovací cena akcií švédské společnosti Spotify byla vyhlášena až po více než třech hodinách od dnešního otevření newyorské burzy. Byla o více než čtvrtinu vyšší než referenční cena 132 dolarů za akcii, kterou burza stanovila v pondělí.
Společnost Spotify zahájila činnost v roce 2008 a jejími hlavními konkurenty jsou a . Na konci loňského roku měla 71 milionů předplatitelů, dalších 92 milionů lidí využívá její bezplatnou službu podporovanou reklamou.
Spotify podala žádost o vstup na burzu koncem února. Rozhodla se pro netradiční postup, který místo emise nových akcií umožňuje stávajícím investorům prodávat své podíly. Firma si při tomto postupu nenajímá banku či makléřskou společnost, aby uskutečnily tradiční proces upisování akcií a stanovily cenu.
Vstup #Spotify na #NYSE - (R)evoluce hudebního průmyslu. #DPO #streaming #trh #akcie - https://t.co/WUedtpxrp3 pic.twitter.com/giQAqSyRSO
Podle agentury Reuters je nezvyklý postup společnosti Spotify pozorně sledován jinými podniky, které rovněž láká možnost vstupu na burzu bez vydání nových akcií, a také bankéři, pro které takovýto postup znamená ztrátu příjmů z poplatků za upisování akcií.
"Řada podniků může použít postup Spotify jako vodítko," uvedl analytik Michael Carvin ze společnosti Smartasset. "Je to zajímavý způsob, jak umožnit lidem zpeněžit podíly, které již vlastní," uvedla analytička Kim Forrestová ze společnosti Fort Pitt Capital Group.
Služba Spotify sice zažívá silný růst tržeb i počtu uživatelů, dosud však nezačala vykazovat zisk. V loňském roce
tržby Spotify vzrostly o téměř 40 procent na více než čtyři miliardy
dolarů, firma však vykázala ztrátu přes 1,2 miliardy
dolarů.
Pozornosti řady médií dnes neunikla chyba newyorské burzy, která na počest příchodu švédské společnosti Spotify vyvěsila švýcarskou vlajku. Svůj omyl burza podle listu The Guardian napravila po zhruba čtvrt hodině.
Vizitka společnosti Spotify, která vstoupila na newyorskou burzu:
Spotify je služba pro streamování hudby, poslouchání základní verze je podmíněné připojením k internetu. Využívat ji lze jak na počítačích, tak na chytrých mobilních telefonech, Spotify nabízí verzi pro všechny důležité platformy. Bezplatná varianta je zdarma, má ale několik omezení - obsahuje reklamu a písničky nelze poslouchat bez připojení k internetu. Placená verze tuto možnost nabízí, navíc poskytuje vyšší kvalitu záznamu.
Podle údajů z konce loňského roku dosahuje počet uživatelů Spotify 160 milionů, z toho 71 milionů jsou platící zákazníci. Měsíční paušál je přitom v případě evropských klientů necelých šest eur (150 korun) měsíčně; v USA se jedná o deset dolarů (zhruba 200 korun). Existuje i rodinný balíček pro až šest uživatelů, který stojí měsíčně devět eur (230 korun), respektive 15 dolarů (přibližně 310 korun).
Uživatel Spotify - ať už využívá bezplatnou verzi, nebo má předplatné - má přístup k více než 30 milionům skladeb, jak od prakticky neznámých interpretů, tak po ty největší hvězdy. A denně přibývají tisíce nových. Může například zvolit přesnou skladbu, album nebo umělce, služba mu ale zároveň dokáže také sama nabízet skladby podle toho, co v minulosti sám poslouchal nebo co si uložil do seznamu skladeb.
Počet platících klientů Spotify strmě roste, ještě v před pěti lety jich bylo zhruba pět milionů, v roce 2015 už počet platících uživatelů dosáhl 15 milionů a za uplynulé tři roky se jejich počet téměř zpětinásobil. Firma, založená ve Švédsku v roce 2006, jež spustila svou streamovací službu v říjnu 2008, ovšem nikdy nevykázala zisk. Ve finančním roce 2016 dosáhla ztráta 539 milionů eur (13,5 miliardy korun), o rok později to bylo již 1,24 miliardy eur (31,5 miliardy korun) při tržbách čtyři miliardy eur (přes sto miliard korun).
Společnost je ale také terčem kritiky, zejména kvůli údajně nízkým odměnám pro méně známé umělce. Její pojetí, kdy je možné vybírat si jen určité písně a uživateli jsou pak doporučované zejména ty podobné, může mít podle kritiků negativní vliv také na pestrost. Hovoří se také o tom, že model, kdy Spotify platí až po přehrání aspoň 30 sekund skladby, ovlivňuje i způsob psaní písniček, které tak musejí posluchače zaujmout už od samého začátku, například bez předehry.
Největšími konkurenty Spotify jsou například Apple, Tidal, Napster nebo Deezer, žádný z nich ale nedosahuje takové popularity jako start-up založený švédskými podnikateli v IT Danielem Ekem a Martinem Lorentzonem. Model nabízející za předplatné neomezený přístup k programové knihovně je přitom dnes populární nejen v hudbě, ale i v případě videa. Zde spolu soupeří zejména Netflix a Amazon Prime.