V úterý 3.4. se s otevřením New York Exchange rozběhnou obchody i s jeho nejnovějším přírůstkem, švédskou společností Spotify. Ta se se svou aplikací pro streamování hudby spuštěnou v roce 2008 staví někam na rozhraní hudebního a technologického sektoru.
Jen pro upřesnění, pod pojmem „streamování“ se ukrývá způsob distribuce obsahu, kdy si uživatel platí pravidelný měsíční poplatek a za odměnu mu je zpřístupněna veškerá databáze, ať jsou to filmy, hudba nebo klidně knížky.
Pro ty, kteří tuto společnost neznají, obchodní model Spotify spočívá na dvou hlavních pilířích. Prvním je poslouchání hudby zdarma, které je však omezeno nutností vyslechnout si i reklamu. Druhým a hlavním pilířem jsou měsíční poplatky, po jejichž zaplacení je veškerá hudba dostupná uživatelům bez reklamy (zpoplatněný streaming).
Spotify si pro své uvedení na burzu vybral velice netradiční přístup přímého úpisu akcií (tzv. direct public offering, neboli DPO). Ten nebyl u takto velké společnosti ještě nikdy vyzkoušen a přináší s sebou určité nepříjemnosti. V přiložené analýze se tak budeme jednak věnovat právě tomuto faktoru, dále si ukážeme jak si Spotify stojí finančně a provozně, podtrhneme jeho potenciál pro růst byznysu a samozřejmě nevynecháme ani rizika investice.
Přidanou hodnotu Spotify můžeme shrnout následovně:
• Rychle rostoucí finanční i provozní metriky
• Již teď generuje kladný volný cashflow
• Hudební průmysl jako takový zažívá malou renesanci
• Způsob distribuce přes streamování začíná dominovat a je zdrojem růstu sektoru
• Dominantní postavení Spotify na trhu streamování hudby
• Potenciál pro aplikaci Spotify stát se platformou pro širší paletu služeb
Rizika Spotify plynou z následujících faktorů:
• Prvotní volatilní dny obchodování s pravděpodobně nízkou likviditou
• Konkurenční platformy od , a Google
• Silná vyjednávací pozice velkých vydavatelství
• Regulace sběru a využívání dat
Celou analýzu Spotify si klienti služby Patria Plus nebo Investor Plus serveru Patria.cz mohou stáhnout na odkaze ZDE