Dozorčí rada Českých drah (ČD) bude v úterý jednat o dalším fungování státního dopravce. Jedním z bodů programu mohou být personální změny ve vedení společnosti. Zda k nim rada přistoupí už v úterý, však její předseda Petr Moos nyní nechtěl komentovat, podle člena rady za odbory Vladislava Vokouna to ovšem vyloučené není. Program jednání rada schválí v úvodu schůze. Podle čestvé analýzy Cyrrusu setrvale rostou jak tržby, tak ziskovost dopravce.
Část dozorčí rady ČD v červenci odvolal Řídící výbor. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) tehdy mezi hlavní cíle nově složené rady zařadil vypsání výběrového řízení na nový management podniku. Do něj by se mohli přihlásit i nynější členové představenstva, kteří jsou ve funkcích čtyři roky. Ťok současnému vedení vyčítá pomalou liberalizaci provozu na železnici.
Obměněná rada na prvním zasedání v srpnu zvolila do svého čela Moose. Ten po svém zvolení novinářům řekl, že členové rady vypracují vlastní analýzu o stavu podniku, přičemž jejich výsledky by měly být klíčové při dalším rozhodování o budoucnosti současného vedení společnosti. Zda jsou již analýzy hotové Moos nyní nechtěl říci.
„České dráhy reportovaly v prvním pololetí roku 2018 tržby ve výši 17,3 mld. CZK, což představuje výrazný meziroční narůst. Pokles čistého zisku je dán spíše přechodnými faktory, konkrétně kurzovými ztrátami vzhledem k posílení EUR proti CZK. Tento negativní efekt však v následujících pololetích odezní. Důležité je, že provozní ziskovost zůstává na růstové trajektorii. Vyšší zájem zákazníků o vnitrostátní přepravu vedl k nárůstu tržeb v tomto segmentu. V oblasti nákladní dopravy došlo k expanzi na tuzemském i mezinárodním trhu. Prostředí perzistentně nízkých úrokových sazeb umožňuje společnosti snižovat úrokové náklady. Firmě se daří držet na uzdě kapitálové výdaje – ty se v současném období smrskly pod úroveň 2,5 mld. CZK. Právě nižší capex považuje ratingová agentura Moody’s za jeden z potenciálních impulsů pro další zlepšení kreditního hodnocení skupiny. Aktuální prioritu pro národního dopravce představuje nastavení obchodního modelu v osobní, a především regionální dopravě po roce 2019, kdy končí většina smluv s kraji,“ konstatuje čerstvá analýza, kterou vydala společnost Cyrrus. „Otazníkem do budoucna nicméně zůstává, jak se na firmě a jejím ratingu projeví aktuální personální nestabilita spojená s nedávnou výměnou dozorčí rady a diskutovanou obměnou představenstva ČD,“ uvádí analýza.
Možné řešení výběrového řízení nevyloučil místopředseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Vladislav Vokoun. Podle něj by rada měla projednat standardní otázky kolem fungování podniku, zároveň připustil možnost řešení personálních změn. Jasno bude až po schválení programu, řekl ČTK.
"Podle nás však dosud nikdo nepřednesl dostatečné důvody pro změny," zopakoval Vokoun nesouhlas odborů s případnými změnami. Komplikace při liberalizaci jsou podle OSŽ zástupným důvodem, protože vedení podniku při tomto procesu mělo hájit zájmy společnosti.
Řídící výbor ČD v červenci odvolal z devítičlenné dozorčí rady jejího předsedu Milana Ferance (ANO) a další čtyři členy.
Vedle exministra dopravy Moose, který přednáší na Dopravní fakultě ČVUT, jsou novými členy dozorčí rady Karel Pospíšil z VUT Brno, Josef Kolář z Fakulty strojní ČVUT, Lukáš Týfa z Fakulty dopravní ČVUT a ředitel kanceláře předsedy Poslanecké sněmovny Jan Štrof. Členy rady zůstali Jan Pejša, Vladislav Vokoun a Antonín Leitgeb z OSŽ a dopravní odborník Vojtěch Kocourek.
(Zdroj: čtk, analýza Cyrrus)