Asos, Boohoo, Zalando. Evropští prodejci fast-fashion módy zažívají po katastrofálním loňském roce dobré časy. Akcie společnosti Zalando se letos zatím zhodnotily o 61 %, což je třetí nejlepší výsledek v rámci evropského akciového indexu Euro Stoxx 600. Pro všechny to ale neplatí. Inditex, vlastník řetězce Zara, upadl u investorů v nepřízeň, a jeho kvartální výsledky budou zítra příležitostí, jak ukázat, jestli je jeho letošní cíl tržeb pořád dosažitelný.
Inditex tedy za čistě internetovými konkurenty zaostává, a totéž platí o švédském módním řetězci . Jeho čísla se trhy dozvědí příští týden a právě rekonvalescence tohoto gigantu jim může mnohé napovědět.
Nákupy se stále více odehrávají na chytrých telefonech a tabletech, takže pokud investory něco přitahuje, jsou to růstové profily internetových firem. Akcie americké společnosti Revolve Group, která vstoupila na burzu v pátek, stouply už skoro na dvojnásobek. Graf níže ukazuje akcie online prodejců módy (modrá, černá, červená linie) v porovnání s "klasickými" kamennými řetězci (zelená, šedá linie).

„Internetový retail stále není na trhu dost rozšířený,“ domnívá se podle Bloombergu Gavin Launder, správce fondu v Legal & General Investment Management. „Překážky pro vstup jsou poměrně nízké – je to trocha výdajů na technologie, a vzhledem k velikosti trhu tady doopravdy není ani žádná překážka růstu.“
Investoři, kteří podporují firmy jako Asos, Boohoo nebo Zalando, podporují vlastně schopnost týmu přinést správný produkt. Valuační poměry se v obou třech těchto případech pohybují nad stejnými ukazateli u Inditexu a .
Inditex musí podle Laundera poskytnout více informací ohledně svého internetového byznysu, a to jak z hlediska rozsahu, tak ziskovosti. Jinak se bude muset vzpamatovat kamenná „nákupní třída“, kde je Inditex se švédskou hegemonem, nebo se bude muset začít pochybovat o růstu internetových obchodů.
A ještě jeden faktor stojí za zmínku, domnívá se také Launder. . Ten už oděvy prodává, ale obvykle jde o standardnější produkty jako džíny, trička a tenisky. Rychlou cestou, jak do módního byznysu skočit, by podle Laundera pro bylo koupit někoho jiného.
Zdroj: Bloomberg