Aktualizováno Ještě docela dobře dopadly březnové výsledky průmyslu, když výroba propadla jen o necelých jedenáct procent, zatímco produkce největšího tuzemského průmyslu – výroby automobilů – poklesla o více než čtvrtinu. Výsledky českého průmyslu se tak příliš neodchylují od těch německých, které byly rovněž zveřejněny dnes ráno. Tam se výroba meziročně propadla o 11,6 % a konkrétně v automobilovém průmyslu o 31,1 %.
#průmysl v #Německo v březnu klesl nejvíce od znovusjednocení - https://t.co/BkY5r1sGn5 pic.twitter.com/FlPc1aJvQ8
Zatímco tradiční silné obory, jako je automobilový
průmysl, strojírenství a výroba kovů, v důsledku nástupu korona-krize a s ní spojenými dobrovolnými i nucenými odstávkami výrazně omezovaly výrobu, papírenský
průmysl nebo výroba potravin expandovaly.
Ještě více než samotná produkce poklesly nové zakázky (meziročně o 15,7 %). V případě automobilového průmyslu šlo o úbytek objednávek v rozsahu 28,3 %, avšak nižší poptávku pocítili kromě farmacie a papírenského průmyslu v podstatě všichni. A právě nové zakázky zatím nedávají velkou naději na brzký návrat k dřívějšímu „normálu“, zvlášť když třeba automobilový
průmysl ještě ani dnes nejede na plnou kapacitu.
Nabídkový šok v podobě rozpadu dodavatelských řetězců a odstávek může v brzké době vystřídat ten poptávkový. Je totiž velmi nejisté, zda se bez dalších dodatečných stimulů poptávka v době rostoucí nezaměstnanosti může rychle vzpamatovat. Zvlášť, když ještě před nástupem korona-krize ekonomika směřovala do cyklického útlumu. Proto nepřekvapí ani omezování produkce nebo výrazné zpomalení růstu
mezd v tomto největším tuzemském odvětví.
Předpokládáme, že dubnový výsledek průmyslu bude zřejmě ještě horší. Automobilový průmysl v tomto měsíci v podstatě stál, a tak zřejmě zaznamená nejhorší výsledek ve své historii. Podobně jako v Německu, kde se tento průmysl propadl o více než 97 %.