Pandemie koronaviru vykrojila na trhu místo pro zprostředkovatele krátkodobých pronájmů Airbnb a tím učinila blížící se IPO firmy ještě lákavějším. Prohlásil ve svém pořadu Mad Money Jim Cramer. “Myslím, že to bude terno,” řekl Cramer.
Stále pokračující globální zdravotnická krize a restrikce jednotlivých zemí snažící se zabránit jejímu dalšímu šíření zdevastovala odvětví turistického ruchu. Ani platforma Airbnb, která propojuje cestovatele s majiteli nemovitostí k pronájmu, nebyla ušetřena a její vedení bylo podmínkami na trhu přinuceno k úsporným opatřením, při kterých se firma rozloučila s 25 % svých zaměstnanců a osekala svůj marketingový rozpočet. Události vedly investory na Wall Street ke spekulacím, že firma uloží svůj plánovaný vstup na burzu k ledu.
Cramer ale očekává, že se hotelové odvětví otřesené výpadkem příjmů nebude schopné dalšímu rozkvětu Airbnb dále bránit. „Díky covidu je nyní Airbnb nejbezpečnějším způsobem cestování, což je důvod, proč by se toto IPO mohlo stát koupí století. Firma má trh téměř sama pro sebe,“ myslí si Cramer. "Dříve silná restaurační a hotelová odvětví - a jejich odbory - nebudou mít nadále dost vlivu na udržení Airbnb na uzdě," dodal investor.
Byznys Airbnb v rurálních oblastech se ozdravil velmi rychle díky lidem prchajícím z virem těžce zasažených měst. Přesto, firma byla v dubnu ohodnocena na 18 miliard dolarů, pouze okolo poloviny toho, na kolik si ji investoři cenili v roce 2017.
Vedení firmy si původně pohrávalo s myšlenkou přímého úpisu akcií (direct listing), tedy způsobem vstupu na burzu, který použila například streamovací služba Spotify. V uplynulém týdnu nicméně vyšlo najevo, že firma zaslala ke schválení dokumentaci pro prvotní úpis akcií (IPO). Kolik akcií plánuje Airbnb udat, ale ještě známo není.
„Ukazuje se, že jde o další z řady navždy změněných byznysů, které z covidu-19 ve skutečnosti těží,“ říká Crame. „Před virem působila myšlenka bydlet v domě někoho jiného možná trochu více rizikově, než přespat v hotelu. Nyní ale působí hotely vyloženě nebezpečně a i ti nejzhýčkanější bohatí zákazníci přišli na to, jak po sobě uklízet,“ dodává Jim Cramer.
Zdroj: CNBC, Airbnb.com