Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Útlum spalovacích motorů v Německu způsobí ztrátu mnoha pracovních míst, varuje Ifo

Útlum spalovacích motorů v Německu způsobí ztrátu mnoha pracovních míst, varuje Ifo

06.05.2021 13:10
Autor: ČTK

Počet pracovních míst, která bude nutné v Německu zrušit kvůli útlumu výroby aut se spalovacím motorem, v následujících letech přesáhne počet zaměstnanců, kteří budou v tomto odvětví odcházet do důchodu. Ukazují to závěry studie, kterou dnes zveřejnil mnichovský institut Ifo. Vypracovat ji nechalo Německé sdružení automobilového průmyslu (VDA), které chce vědět, jaké dopady na zaměstnanost bude mít přechod k elektromobilitě.

"Čísla z výroby už nám ukazují, že pro elektromobily jsou zapotřebí úplně jiné díly než pro spalovací motory. Tato transformace se ale zatím plně nepromítla do počtu pracovních míst," upozornil Oliver Falck, který v Ifo vede středisko pro průmyslovou organizaci a nové technologie.

"Přechod k elektromobilitě je náročný úkol, zejména pro dodavatele v automobilovém průmyslu, kde působí hlavně středně velké firmy. Ve zbývající výrobě spalovacích motorů i u elektromobilů je důležité zachovat vysoce kvalifikovaná místa, a přitom nezastavit strukturální změny," řekl šéf institutu Ifo Clemens Fuest.

"Transformace, kterou lze očekávat u počtu zaměstnanců, odchod silných ročníků do důchodu zcela nevyřeší. Protože firmy už jsou si toho nesouladu vědomy, mají možnost v příznivé době zavést odpovídající opatření, jako je přeškolení nebo další školení," poznamenal Falck.

Institut Ifo odhaduje, že kolem 75.000 zaměstnanců ve výrobě v německém automobilovém sektoru do roku 2025 odejde do důchodu. Zhruba 39.000 z nich v současné době pracuje přímo ve výrobě aut, zbytek ve výrobě autodílů. Pokud ale do roku 2025 výroba aut se spalovacím motorem klesne tak, jak předpokládají současné plány na snížení emisí, pak přechod k elektrickým motorům zasáhne minimálně 178.000 zaměstnanců. Jsou to pracovníci ve výrobě, která je přímo či nepřímo závislá na spalovacích motorech. Z nich pak 137.000 přímo zaměstnává automobilový průmysl.

Studie také zjistila, že do roku 2030 odejde v odvětví do důchodu kolem 147.000 výrobních zaměstnanců, z nichž 73.000 je ve výrobě aut. V Německu je teď nejméně 215.000 pracovníků, kteří vyrábějí produkty se vztahem ke spalovacím motorům, a z nich pak zhruba 165.000 přímo zaměstnává automobilový průmysl.

Hodnota výrobních skupin, kterých se přechod k elektromobilitě přímo dotýká, už mezi roky 2015 a 2019 klesla o více než 22 miliard eur (přes 568 miliard Kč). To je pokles asi o 13 procent. Počet zaměstnanců, kteří se podílejí na výrobě, se ale snížil jen asi o dvě procenta, respektive o 8000 zaměstnanců. "Zachování paralelních výrobních struktur vyžadovalo i značný personál," doplnil Falck.


Čtěte více:

EU zvažuje uvolnění patentů na vakcíny proti covid-19
06.05.2021 11:26
Evropská unie je připravena diskutovat o uvolnění patentů na výrobu va...
Hlavní trhy přešlapují, ČNB zůstane u výhledu vyšších sazeb
06.05.2021 11:30
Americké akcie včera nebyly zdaleka tak úspěšné v nahrazování předchoz...
Výsledky Volkswagenu nad očekávání dobré, překvapení již ale bylo zahrnuto v ceně
06.05.2021 11:48
Volkswagen je naším favoritem mezi evropskými automobilkami kvůli expo...
Michal Křikava k výsledkům KB: Tahounem ziskovosti budou letos nižší rizikové náklady
06.05.2021 11:55
Komerční banka dnes představila výsledky svého hospodaření za letošní ...
PayPal hlásí rekordní objem zpracovaných plateb, akcie ale bude brzdit vysoká valuace
06.05.2021 11:48
PayPal odevzdal report za další výborný kvartál, během kterého se mu p...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
13.07.2025
15:08Leipziger: Dolar zůstává klíčový pro mezinárodní finanční stabilitu
10:12Víkendář: Švýcarské řešení bankovních krizí a problému „příliš velké na to, aby padly“
12.07.2025
15:03Americký kryptomerkantilismus jako nástroj na posílení pozice dolaru ve světové ekonomice
10:20Víkendář: Přeceňované sjednocení Itálie a ta horší stránka finanční podpory regionům
6:52Investiční výhled pro 2H25 - Zvykáme si na chaos: Shrnutí
11.07.2025
17:43Poškozují rekordní odkupy finanční zdraví firem?
16:25Americké technologické firmy na vzestupu: Arista Networks dostává nový impuls  
16:14Trhy rostou, protože věří, že Trump ustoupí. Trump neustupuje, protože trhy rostou
16:14S&P 500 v bočním trendu, zlato na vzestupu  
15:13Němečtí internetoví prodejci módy Zalando a About You se spojili
14:42Technická analýza: Delta Airlines zahájila výsledkovou sezónu, akcie letí vzhůru  
14:03Norsko proti zbytku Evropy. Prodeje Tesly tam bují
13:34Německý parlament odklepl rozsáhlý balíček úlev za 46 miliard eur na podporu ekonomiky
13:09Perly týdne: Konec evropské výjimečnosti a technologické akcie, které nebudou nikdy drahé
11:29Investoři sází na nového Zaklínače. CD Projekt je mezi nejdražšími evropskými akciemi
10:46Další den, další cla – dnes je na řadě EU. Nervozita trhů je však zatím zanedbatelná  
10:30Komerční banka, a.s.: Regulatorní informace - Hlavní akcionáři KB k 30.6.2025 (2Q 2025)
10:08Červen na trzích pohledem Invesco: Amerika roste, Evropa klopýtá, Asie překvapuje
9:08Trump přitvrzuje: Kanada čelí 35% clu, další země čekají na verdikt
9:01Rozbřesk: Proč jsou české nemovitosti nadhodnocené méně než před energetickou krizí?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data