PRAHA 24. června (ČTK) - Česká televize chystá kampaň na
lidi, kteří nikdy za televizní přístroj koncesionářský poplatek
neplatili, v druhé půli roku. Mluvčí ČT Martin Krafl to dnes řekl
během on-line rozhovoru na adrese www.tiscali.cz. "V druhé půlce
roku se na ty, kteří nepřihlásili svůj televizor, zaměříme velmi
intenzivně," uvedl Krafl na jeden z dotazů od účastníků chatu.
Takových dlužníků by mohlo být podle údajů Českého statistického
úřadu desítky až stovky tisíc.
Televize se na tyto dlužníky chystá již delší dobu, zatím
však nechce sdělit, jak konkrétně bude atak na jejich peněženky
vypadat; Krafl tak neučinil ani během rozhovoru. Důvodem je
obava, že by chystané kroky ztratily na účinnosti. "Věřte, že
kampaň, kterou proti všem, kteří televizor nepřihlásili,
chystáme. Bude přísná a zisková," uvedl mluvčí.
K případným postihům však podle něj bude například patřit
pokuta ve výši 10.000 korun za neoprávněné držení televizoru.
Jeden z dotazů se týkal i toho, zda televize očekává, že soudy
budou povolovat domovní prohlídky, které by mohly neplatiče
odhalit. "Máme jiné způsoby, nechte se překvapit. Uvidíte, že
zaberou," poznamenal Krafl.
Koncesionářský poplatek nyní od roku 1997 činí 75 korun
měsíčně, sněmovnu čeká příští týden jednání o jeho případném
zvýšení na sto či až 135 korun.
Televize registruje dva druhy neplatičů. Jedna skupina lidí
nikdy za svůj televizor neplatila a na ně se na podzim zaměří
pozornost ČT. Těch může být odhadem i několik set tisíc.
Například v roce 2001 bylo v ČR podle Českého statistického úřadu
4,2 milionu domácností. Podle údajů ČSÚ přitom na 100 domácností
ve stejném roce připadlo 117,1 barevných televizorů a podle
podrobných statistik se míra vybavenosti televizory pohybovala
nad 90 procent.
Druhou skupinou jsou lidé, kteří v minulosti již platili a
přestali; ČT je má ve své databázi. Takových se každoročně
objevovalo několik desítek tisíc. ČT se na ně zaměřila od května,
kdy zhruba 550.000 dlužníkům poslala výzvu k zaplacení dluhu s
tím, že tyto pohledávky ČT prodala soukromé firmě, která je bude
v případě nezaplacení vymáhat u soudů.
Své nedoplatky na základě této kampaně uhradilo na 160.000
dlužníků, což dohromady dalo sumu asi 50 milionů korun. Kolik
nakonec BSP LP podá žalob, zatím společnost nesdělila, neboť
podle mediálního zástupce firmy Daniela Častvaje firma stále
zpracovává došlé platby či důkazy o zaplacených částkách. Od
Nového roku se také televizi přihlásilo nejméně 33.000 nových
koncesionářů, což pro televizi znamená roční příjem téměř 30
milionů korun.