Zdá se, že nejistota ohledně budoucího vývoje na kapitálovém trhu je značná. Budoucí cena ropy totiž může být ovlivněna více faktory. Za prvé záleží na Saúdské Arábii a ostatních členech ropného kartelu. Za druhé je důležitý vývoj v Iráku a to, jestli se podaří zabezpečit stálé dodávky. Potom zde máme také Venezuelu a podobné státy, kde na politickém vývoji velmi záleží. Když si k tomu přibereme ještě otázku zvýšené poptávky v USA v nadcházející sezóně, musejí z toho být investoři značně nervózní.
A tak společnosti, které jsme včera uváděli jako „lídry“ trhu, se dnes propadají. Air France padá o 2,2 %, British Airways (-3,4 %) ji dokonce v propadu předhání, ale nejvíce dnes ztrácí německá Lufthansa (-3,6 %). Letečtí přepravci však nejsou zdaleka jediní, kdo ztrácí. Nárůst ze včerejška částečně neutralizují také technologie. Philips je o 1,9 % lehčí a výrobce procesorů Infineon ztrácí 1,6 %. Nejvíce ze všech se ovšem propadají automobilky. Sektor jako celek ztrácí 2,49 % a kvůli obavám, že drahý benzín odradí spotřebitele od nákupu automobilů, DaimlerChrysler padá o 3,2 %, BMW ztrácí 3 procenta a akcie Porsche AG, výrobce legendárního turba 911, jsou o 2,6 % levnější než včera. Jediným titulem z indexu DJSTOXX, který dnes posiluje, je BT Plc, který po pozitivních zprávách o obratu v tržbách získává 3,2 %.
Na severských trzích a ve Švýcarsku se dnes neobchoduje. Z těch zbývajících na tom je nejhůře Španělsko (IBEX -1,56 %) a Německo (DAX -1,41 %). Nejlépe jsou na tom akcie v italském Miláně, kde ztrácejí „pouze“ 0,6 %.
Ondřej Stehlík, Patria Direct