Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Britský parlament říká -

Britský parlament říká - "firmy vydávající kreditní karty jednají klamavě a nečestně" !

17.12.2003 15:38
Autor: 

Britský parlament dnes "vytáhl do boje" proti firmám (bankám nebo kreditním společnostem), které nabízí spotřebitelům kreditní karty a spotřebitelské úvěry. V dnešní zprávě - která bude v plném znění publikována přesně o půlnoci - zástupci rozpočtového a finančního výboru britského parlamentu označují výše uvedené firmy jako "podvodné a zavádějící", celý sektor spotřebitelského úvěrování je potom obviňován ze záměrně klamavé a najasné reklamy, která "uvrtala" celou generaci spotřebitelů do nezvladatelné míry zadlužení.

Celý tón zprávy se podle dostupných informací nese v podobném duchu - sektor spotřebních úvěrů a kreditních karet je "nakažen stejnou nemocí, která dlouhodobě nebyla léčena", mnohem odvážnější tvrzení říká, že "celý segment obchoduje s klamem a podvodem". Sama zpráva však není výplodem nějaké unáhlené analýzy, parlamentní komise se tímto tématem zabývala několik měsíců. Hlavním závěrem, který chce celá zpráva předat samotným společnostem, je požadavek na sjednocení terminologie týkající se placených úrokových sazeb a výrazné zjednodušení obchodních podmínek, bez výjimky publikovaných v malém "fontu" na spodním okraji marketingových materiálů.

Podle názoru zákonodárců spotřebitelská veřejnost "náměsíčně" souhlasila s podmínkami kreditních karet a spotřebitelských úvěrů, protože v konečném důsledku plně nechápala, do čeho se vlastně řítí. Dalším kritizovaným bodem byla a je praxe nevyžádaných nabídek kreditních karet. Kritice neunikly ani ostatní státní a regulatorní subjekty - Office of Fair TRading, DTI (Department of Trade and Industry) nebo Advertising Standards Agency - které zpráva viní z pasivity a ignorování současného trendu.

Celá zpráva se dostala do povědomí veřejnosti v okamžiku, kdy před zmíněným výborem svědčil Matt Barrett - CEO banky Barclays Plc. Ten se nechal slyšet, že na kreditní kartu nenakupuje, protože je pro něho příliš drahá. Následující debata přinesla mnoho nových informací o praktikách a postupech firem, jež kreditní karty nabízejí, a které dokázaly akumulovat svým klientům dluhy v objemu 52 miliard liber (velká část z nich s úrokem násobně vyšším, než je základní sazba Bank of England). Výbor se také dozvěděl, že osoba pobírající dávky sociální podpory dostala 15 nabídek na kreditní kartu, stejně jako pes, jemuž na jeho jméno poštou došly propagační materiály ke spotřebnímu úvěru.

Chce se říci, že všechno už tady bylo a historie se opakuje. Je skoro jisté, že až přijde na splácení dluhů za letošní Vánoce (a že jich bude, viz. současná mediální masáž spotřebními úvěry a nákupy čehokoliv na pslátky), mnoho lidí bude zděšeno, do čeho se to vlastně vrhlo. Pro všechny takové je tady ale špatná zpráva - neporozumění podmínkám smouvy není omluvou pro nesplácení. Když něčemu nerozumím, buďto si to nechám vysvětlit nebo od toho dám ruce pryč. Jasné a stručné.

Petr Žabža


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    Nebyla nalezena žádná data