Souhrnný indikátor důvěry v České republice v březnu jen mírně vzrostl, dolů byl tažen tradičně negativní důvěrou spotřebitelů. V souhrnném indikátoru má však dvojnásobnou váhu podnikatelský indikátor důvěry, který v březnu vzrostl.
Spotřebitelská důvěra pravděpodobně souvisí s pesimismem většiny obyvatel, který dokládají i včerejší průzkumy agentury STEM a TNS Factum. Výsledky najdete mimo jiné v dnešním ekonomickém přehledu
ZDE. Naštěstí se nepotvrzuje výrazná pozitivní korelace mezi maloobchodními tržbami a vývojem spotřebitelské důvěry.
Podnikatelský indikátor důvěry je vážený průměr sezónně očištěných indexů důvěry v průmyslu, stavebnictví a v obchodě a pohostinství. Index důvěry v průmyslu vzrostl, zejména díky snížení počtu respondentů, kteří očekávají v příštích 6 měsících zhoršení ekonomické situace (z 9% v únoru na 5%), ale snížil se i počet respondentů očekávajících zlepšení situace (z únorových 24% na 21%). Indikátor důvěry ve stavebnictví zůstal stabilní. Respondenti z obchodu, pohostinství a ubytování očekávají neměnný a stabilní vývoj, indikátor v tomto sektoru mírně poklesl. Graf naleznete
ZDE.
Důvěra v ekonomiku se v ČR nevyvíjí zdaleka tak pozitivně jako v Německu, Francii a USA. Klíčový ukazatel německého podnikatelského klimatu Ifo, včera zveřejněný, vzrostl v březnu na 91,8 bodu z únorových 88,5 bodu a lednových 86,2 bodu. Index rostl pátý měsíc za sebou a je nejvýšše od loňského dubna, ekonomové očekávali jeho růst jen na 90,3 bodů. (více info
ZDE).
Index spotřebitelské důvěry v USA za březen překvapil, stoupl na 110,2 bodu z únorových revidovaných 94,1 bodu. Byl tak nejvýše od srpna loňského roku. Komentář k vývoji indexu v USA
ZDE.
Také dnešní údaje z Francie potvrzují světový trend, nálada mezi francouzskými podnikateli se v březnu dále zlepšovala a dostala se na úroveň před loňskými zářijovými teroristickými útoky. Index stoupl na 95 bodů z únorových 93, přičemž trh očekával růst jen na 94 bodů.
Radim Krejčí