Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
ČTK: Návrh EK na redukci emisí je podle výrobců aut nerealistický

ČTK: Návrh EK na redukci emisí je podle výrobců aut nerealistický

20.3.2007 17:01
Autor: ČTK

Brusel 20. března (zpravodajka ČTK) - Návrh Evropské komise, která chce do roku 2012 snížit emise kysličníku uhličitého u automobilů až na úroveň 120 gramů na kilometr, je nerealistický, vážně poškodí konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu i spotřebitele. Na dnešní bruselské konferenci to zopakovali zástupci Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).

"Proces (snižování emisí) zmrzačí výrobu automobilů," řekl Sergio Marchionne, předseda ACEA.

Podle automobilových výrobců se během tří let nedá ambiciózního cíle navrženého komisí dosáhnout. Technologické změny v konstrukci motorů, které jsou pro výrazné snížení emisí nutné, je totiž nejprve nutné navrhnout a otestovat, což bude trvat delší dobu.

"Je nerealistické věřit, že se to dá stihnout do roku 2012. Legislativa nebude hotová před rokem 2009 a auta roku 2012 budou na rýsovacím prkně zítra," uvedl ve svém vystoupení Marchionne. "Je to nesmysl, (automobilový průmysl) není obchod s potravinami," dodal.

Předseda ACEA také zdůraznil, že břemeno ve formě nákladů na snižování emisí by neměli nést jen automobiloví výrobci. Podle něj musí větším dílem přispět také výrobci paliv a pneumatik, správci komunikací, politici a úřady, které se starají o dopravní efektivitu.

Evropská komise po dlouhých debatách představila návrh na redukci emisí u nových automobilů začátkem letošního února. Snížení na úroveň 130 gramů by se mělo dosáhnout technologickými změnami v motorech a k redukci o dalších deset gramů mají přispět lepší pneumatiky, efektivnější řazení a další menší technologické změny.

V současnosti auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr. Podle různých sdružení výrobců by uvedení technologie, která by vedla ke splnění cíle EK, zdražila každé auto asi o 2500 eur (cca 70.000 Kč); některé automobilky mluví až o 150.000 korunách na vybraný model nového vozu.

Automobilky sice mluví o tom, že snahu o snížení emisí respektují, ale téměř jednohlasně tvrdí, že ho nelze dosáhnout bez vypracování dopadové studie. Požadují také zapojení dalších subjektů, které množství vypouštěných emisí ovlivňují.

Zástupci ACEA také dnes opakovali, že boj s emisemi pomocí technologických změn automobilových motorů je cenově neefektivní. Snížení o každý gram CO2 je totiž prý mnohem dražší, než kdyby se zvolil jiný přístup.

ČTK

Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
Čína - Obchodní bilance, mld. USD
0:50JP - HDP, q/q
9:00CZ - Nezaměstnanost
13:45EMU - Jednání ECB, základní sazba
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.