Rok 2009 pro nás bude opět lepší, věří Alvis Giustiniani, šéf české pobočky tabákového gigantu (5690 CZK, 0,80%), poté, co jeho zisk v loňském roce poklesl o citelných 36 % na 1,5 miliardy korun. Výkyv v prodejích cigaret byl totiž podle něj důsledkem zavedení vyšší spotřební daně z úvodu roku 2008. tak velkou část cigaret, které by byly prodány v roce 2008, distribuovala ještě před koncem roku 2007, uvedl CEO PMČR v rozhovoru pro dnešního Hospodářské noviny.
„Jsou za námi těžké čtyři roky, během nichž se kvůli přechodu na evropskou legislativu zvýšila cena krabičky o sto procent“, uvádí dále Giustiniani a dodává, že letos do cenové politiky žádné další zdražování nevstoupí. Podle něj minulé nárůsty cen donutili kuřáky sáhnout po levnějších značkách na trhu, na což ale včas zareagovala v rámci svého portfolia a dnes má „skladbu výrobků, kterou potřebuje k úspěchu“. Vedle „prémiových“ značek Marlboro či L&M se stále více prosazují levnější značky Bond Street, Red & White či (1508 GBp, -1,50%) (mezi lety 2002 a 2007 se prodej zdvojnásobil a stále stoupá). se tak zatím nemusí obávat, že 8 až 14 tisíc cigaret, které linky tabákové firmy chrlí každou minutu, by na trhu nenašly své uplatnění.
Plány na odpočinek kuřáků od dalšího a dalšího zvyšování uvalené spotřební daně by ale mohly skončit v roce 2014, kdy Evropská unie plánuje zvýšení spotřební daně na 90 EUR/tisíc cigaret. se pozdějšímu navýšení daní principielně nebrání, ale tuto částku vidí jako příliš vysokou. „90 eur je příliš“, říká jednoznačně Giustiniani. Tuto sazbu pro CEE by viděl jako reálnou až při dalších zvyšování daně, o čtyři až osm let později.
(Zdroj: HN)