Britské aerolinky (151,3 GBp, -7,06%) Plc (BA) ohlásily první celoroční ztrátu od roku 2002. Třetí největší evropský letecký operátor se potýká především s propadem v osobní přepravě, který je důsledkem ekonomické recese, v kombinaci s rostoucími účty za paliva. Společnost oznámila, že nevyplatí dividendu za rok 2008.
BA vykázaly čistou ztrátu ve výši 375 miliónů liber (595 mil. USD) což je 0,326 libry na akcii. V předchozím roce přitom aerolinky dosáhly zisku 712 miliónů liber. Výsledek je tak ještě horší než očekávaní trhu, když konsensus se pohyboval na 312 mil. liber ztráty. Tržby společnosti se přitom zvýšily o 2,7 % na 8,92 miliardy liber. „Nekončící podmínky globální recese jsou tím nejhorším prostředím, které jsme v našem byznysu doposud zažili,“ uvedl CFO BA Willie Walsh. „Za absence vyhlídky na jakéhokoli zlepšení ve střednědobém horizontu pro nás tržní podmínky zůstávají pořádnou výzvou,“ dodal.
Osobní letečtí přepravci včetně a (10,92 EUR, -1,09%) Group ruší linky a omezují počet letů, aby udrželi obsazenost letadel na úrovni únosné a odpovídající současné poptávce po osobní letecké přepravě. Náklady na paliva vzrostly po té, co se přepravci předháněli v koupi termínovaných kontraktů ve snaze ochránit se před budoucím růstem cen ropy a tím také paliv (v červenci minulého roku dosáhly ceny ropy svého maxima 147,27 USD/barel). Celkové ztráty v letecké přepravě odhaduje Mezinárodní asociace leteckých přepravců pro letošní rok na 4,7 miliardy dolarů.
jsou nyní uprostřed jednání o spojení s Iberia Lineas Aereas de Espana SA a pokoušejí se vytvořit aerolinky se dvěma leteckými flotilami a dvojí kotací na burzách v Londýně a Madridu. Britské aerolinky se také snaží získat antimonopolní imunitu pro navrhovanou alianci s American Airlines. , která je evropskými největšími aerolinkami, ohlásila první celoroční ztrátu od roku 1996 a oznámila rozsáhlé propouštění. Iberia obraz současného trhu letecké přepravy dokreslila oznámením 1Q09 ztráty, která se prohloubila na 92,6 mil. EUR.