Podle zástupců vlády USA by dnes měla společnost Corp. vstoupit do bankrotového řízení. Z něj by měla vystoupit jako majoritně vlastněná státem (60 % USA, 12 % Kanada) se závazky redukovanými o 50 %. „Nový GM“ by měl od vlády získat 30,1 miliard dolarů pro financování v období bankrotu a poté již vláda nepředpokládá další finanční injekce. Len Blum, ředitel společnosti Westwood Capital LLC v New Yorku, tento krok hodnotí následovně: „Bankrot (0,75 USD, -33,04%) je velmi pozitivní pro celé odvětví. Firma by z něho měla vyjít jako smysluplný konkurent. Jediná věc, která brzdila, byly pracovní kontrakty a vztahy s dlužníky a držiteli licencí. Toto by se vše mělo vyřešit bankrotem“.
Vláda podle slov jejích zástupců bude spíše pasivním vlastníkem, který bude ochraňovat peníze daňových poplatníků, ale nebude aktivně zasahovat do podnikatelských aktivit. Bankrotové řízení by podle odhadů mělo trvat 60 – 90 dní. Vláda a se na něj připravili tím, že získali souhlas 54 % držitelů dluhopisů společnosti s reorganizačním plánem. Získali též dohodu s odbory - United Auto Workers union, k ušetření 1,3 miliard dolarů ročně.
již získal od vlády 19,8 miliard dolarů úvěrů a bude nyní největším průmyslovým výrobcem, který podstoupil bankrotové řízení. V něm bude soudce dohlížet na prodej, nebo likvidaci neziskových aktiv. Těmi jsou např. značky Saturn, nebo Hummer. Zůstat by naopak měly značky Cadillac, Chevrolet, Buick a divize GMC. plánuje celkem uzavřít 11 továren a utlumit činnost v dalších třech, zatímco znovu začne produkci v dříve uzavřené továrně, kde bude vyrábět nová malá auta.
Fond zaměstnanců - The United Auto Workers’ health trust fund for retirees, kterému dluží 20 miliard dolarů, bude nahrazen novou entitou, která bude vlastnit 17,5 % nové společnosti a warranty na koupi dalších 2,5 %. Držitelé dluhopisů a další věřitelé by měli získat 10% podíl ve firmě a warranty na koupi dalších 15 %. To výměnou za jejich 27,1 miliard nezajištěného dluhu. Podle vlády se bude také na vedení společnosti vztahovat limit odměn stejný, jako u finančních institucí, které obdržely více než 500 milionů dolarů státní pomoci.
Celkově tak bude podle vlády dobře připraven na konkurenci na trhu v USA, který by se měl zmenšit na úroveň 10 milionů prodaných aut ročně.
(Zdroj: Bloomberg)