Vládní program podpory společně s ekonomickým oživením a daňovými stimuly pořádně rozhýbaly čínský trh s automobily. Výrobci a prodejci nestačili zareagovat na 14% růst prodejů a Čína tak na nejoblíbenější modely zažívá i dvouměsíční pořadníky. Meziročně prodeje osobních aut v Číně vzrostly v květnu o 47 %!
„V kontrastu s celosvětovou situací trh s automobily v Číně nyní zažívá bezprecedentní růst,“ uvedl Zhao Hang, který se podílel na přípravě vládního stimulačního balíku pro automobilový sektor.
V Pekingu zákazníci zvyklí odjíždět s novými automobily ještě ten samý den nyní čekají více než tři týdny na Hyundai Yuedong Elantra, nejprodávanější auto na čínském trhu, a více než osm týdnu na Toyotu CR-V, nejprodávanější SUV v Číně. Hyundai nyní není schopna pokrývat kvůli úsporám množství objednávek, uvedl Li Minghui, prodejce pekingského dealera automobilky.
Čínská asociace automobilových výrobců (CPCA) v lednu předpovídala celoroční růst poptávky po automobilech o 5 %. Místo toho ovšem prodeje aut vystřelily s podporou vládního stimulačního balíku v objemu 585 miliard dolarů, který zahrnuje i snížení spotřebitelských daní. Například situace donutila na čínském trhu zdvojnásobit očekávání růstu, v ostrém kontrastu se 37% poklesem prodejů na americkém trhu. To činí z Číny letos nejklíčovější světový trh s automobily.
„Zákazníci by si měli vozy rezervovat s předstihem kvůli nedostatku zásob nejvíce prodávaných modelů,“ uvedl Guo Yong z pekingské Asia Games Village Automobile Exchange. „Po výsledku prodejů v posledním kvartálu minulého roku prodejce vozů ovládl pesimismus a i výrobci automobilů utáhly výrobu,“ dodal.
Prodeje čínských automobilů se na domácím trhu a v exportu zvýšily o 300 tisíc aut za posledních 6 měsíců do konce května, uvedla CPCA. To snížilo zásoby nových automobilů na dvouleté minimum.
Beijing Hyundai Motor Co., čínská venture automobilky Hyundai, již minulý měsíc vyráběla na hranici produkční kapacity. Zásoby poklesly podle prezidenta Noh Jae-mana na 80 % měsíční výroby. Čínský (249,24 EUR, -2,11%) navýšil plán výroby pro letošek o 50 tisíc vozů. „Vývoj na trhu osobních vozidel v prvním kvartále předčil naše očekávání,“ doplnil Winfried Vahland, který čínský vede.
Opatrnější s navyšováním produkce je zatím (29,32 USD, -0,54%). „Ještě jsme se nerozhodli ke zvýšení kapacity s ohledem na nejistotu, že růst prodejů je trvalý,“ říká mluvčí Hondy v Číně Zhu Linjie. „Daňové výhody, které způsobily momentální boom na čínském trhu automobilů, vyprší na konci roku,“ upozorňuje Ricon Xia z výzkumného ústavu Daiwa Institute v Šanghaji. „ještě není jasné, co se bude s poptávkou dít ve druhém pololetí roku,“ uvádí Xia.
Kroky importérů a prodejců na čínském trhu automobilů v červnu opakovaně ovlivnily také čínské regulační orgány. Na počátku června se objevily zprávy, že čínská firma Tengzhong Heavy Industrial Machinery Co. odkoupí od koncernu značku Hummer. Vzápětí však přišly informace, podle kterých se celá transakce příliš nelíbí čínského regulátorovi. Podle zprávy z tohoto týdne zase Čína zakázala import několika modelů automobilky (30,22 EUR, -1,61%) s tím, že nesplňují národní standardy bezpečnosti. Opatření dle agentury Bloomberg postihne modely Laguna, Mégane či Scénic.
(Zdroj: Bloomberg, AP)