Důvěra mezi americkými spotřebiteli srpnu výrazně vzrostla. Index spotřebitelské důvěry vzrostl z červencových 47,4 bodu na sprnových 54,1 bodu, když trh čekal hodnotu 47,9 b. Chování spotřebitelů však stále podporují vládní programy, především šrotovné „cash for clunkers“ a rozšířené podpory v nezaměstnanosti. „spotřebitelé jsou optimističtější ohledně vývoje ekonomiky a trhu práce, avšak opatrní ohledně očekávání příjmů,“ komentuje Lynn Franco, ředitelka Conference Board spotřebitelského výzkumného centra. „Dokud bude nejistota ohledně příjmů zatěžovat mysl spotřebitelů, výdaje budou zůstávat nízko,“ dodala v prohlášení.
Dnešní data o spotřebitelské důvěře přicházejí po „předběžném“ indexu důvěry michiganské university a jsou s ním v rozporu, když jeho hodnota v srpnu poklesla. Ekonomové k tomu poznamenávají, že Conference Board index je silněji ovlivněn aktuálním vývojem na trhu práce.
„Ekonomická aktivita se zvyšuje jak ve Spojených státech, tak v celosvětovém měřítku, výhledy na návrat ekonomiky k růstu v blízkém období tak zůstávají pravděpodobné,“ uvedl Ben Bernanke, který byl dnes prezidentem Barackem Obamou nominován do čela Fedu na další čtyřleté období. Retailoví prodejci přesto stále pozorují omezování se ze strany spotřebitelů. Spotřebitelské výdaje ve Spojených státech zajišťují asi dvě třetiny ekonomické aktivity. Letos v únoru se důvěra spotřebitelů propadla na rekordní minimum 25,3 bodu.
Dílčí index hodnocení současné situace stoupl na 24,9 bodu z červencových 23,3 bodu. Index očekávání vyskočil na 73,5 bodu, což byla nejvyšší úroveň od prosince 2007, z 63,4 bodu v předchozím měsíci.
Průzkum také naznačil, že Američané nahlížejí lépe na situaci na trhu práce. Podíl lidí, kteří se domnívají, že je těžké najít práci, se snížil na 45,1 % z 48,5 % (Podíl těch, kteří se domnívají, že pracovních míst je dostatek, stoupl na 4,2 z 3,7 %).
(Zdroj: Bloomberg, čtk)