Lídr japonského přepravního trhu Japan Airlines (JAL) se dnes podle očekávání uchýlil pod ochranu řízeného bankrotu. Ten je jedním z největších v historii Japonska. Dlouhodobě ztrátové aerolinky mají projít v ochranném režimu za plného provozu ozdravením a výrazným zeštíhlením.
Státní fond pro ozdravování podniků ETIC, který krok JAL oznámil, uvedl, že firmě v restrukturalizaci poskytne podporu v objemu až bilionu jenů. Samotná vláda je však tentokrát proti JAL tvrdší, než předchozí kabinety, které aerolinky v posledních deseti letech zachraňovaly již třikrát. Bankrot JAL je podle revidované výše dluhu čtvrtým největším úpadkem v japonské historii.
JAL za sebou vleče břemeno celkových dluhů za 2,3 bilionu jenů. Klíčovou ránu pro ně znamenal pokles letecké přepravy v důsledku globální recese, ke stažení do červených čísel přispěly také rostoucí náklady na penzijní pojištění zaměstnanců. Stejně jako u dalších „hlavních“ aerolinií také JAL pocítily konkurenci nízkonákladových dopravců. Nepomohl ani růst cen paliv. Cesta k ozdravení nyní povede přes předem připravený plán výrazného snížení nákladů a omezení počtu linek. Plán předpokládá propuštění 15.700 zaměstnanců, tedy asi třetiny pracovní síly, a zrušení 14 mezinárodních a 17 domácích linek.
Své funkce dnes opustila celá správní rada JAL. Novým generálním ředitelem by se měl stát Kazuo Inamori, který založil společnost Kyocera. Podle analytiků nyní JAL čeká osekávání neklíčových a nerentabilních aktivit. Letecký park čeká posun k menším letounům a generační obnova. "Zbavit se rodinného stříbra, prodat všechno, co není podstatné a zaměřit se co nejefektivněji na jádro aktivit," řekl agentuře Reuters šéf firmy CAPA Consulting Andrew Miller.
Otázkou je budoucnost příslušnosti JAL pod leteckou alianci Oneworld, kterou vedou American Airlines. Konkurenční americká Delta Air Lines je láká jako dalšího člena aliance Sky Team. Tam patří také tuzemské České aerolinie.
Od počátku roku akcie aerolinek ztratily již přes 90 procent hodnoty. Tokijská burza informovala, že titul bude vyřazen z obchodování 20. února. Tržní hodnota propadla na cca 150 milionů dolarů. To je méně než hodnota například chorvatské Croatia Airlines a je to méně, než činí cena jednoho nového 747.
Konkurzní režim v Japonsku se podobá bankrotové ochraně před věřiteli používané například i ve Spojených státech. Řízeným bankrotem si v nedávných letech v důsledku krize letecké přepravy po teroristických útocích na USA v září 2001 prošly největší americké letecké společnosti jako Delta Air Lines nebo . Po vyhlášení soudní ochrany před věřiteli firma dál pokračuje v činnosti, nemusí plnit závazky, ale na její hospodaření dohlíží soud, který rovněž schvaluje významné kroky.
JAL v očích mnoha Japonců symbolizovala poválečný rozmach Japonska, když se z malého podniku s hrstkou pronajatých letadel dokázala změnit v korporaci s téměř 50.000 zaměstnanci a flotilou skoro 280 letadel. Firmu v očích veřejnosti na dlouhou dobu poškodila havárie jejího letadla z roku 1985, dosud největší jednotlivá letecká katastrofa s 520 oběťmi.
(Zdroj: čtk, Bloomberg)