(ČTK) - Nejdražší obchodní značkou světa je internetový vyhledávač , jehož cena je 114,3 miliardy dolarů (asi 2,2 bilionu korun). Uvedly to dnešní Hospodářské noviny (HN) s odvoláním na žebříček společnosti Milward Brown Optimor. Žebříčku dominují technologické firmy, druhé místo patří značce a třetí výrobci počítačů . Čtvrté místo patří společnosti .
Podle žebříčku se letos cena stovky nejhodnotnějších značek navzdory finanční krizi vyšplhala na rekordní dva biliony dolarů.
Nejvíce jsou ceněny technologické firmy, kterých je v první desítce šest. vede žebříček už počtvrté za sebou a přestože existuje teprve 12 let, letos jeho hodnota opět o 14 procent narostla a nechal za sebou i "zavedené dlouholeté" giganty jako jsou třeba pátá Cola či šestý .
Sedmou nejhodnotnější značkou je Marlboro. Osmé místo patří čínské telekomunikační společnosti , devátá je americké značka . První desítku uzavírá britský mobilní operátor , jehož cena byla odhadnuta na 44,4 miliardy dolarů. je tak nejhodnotnější evropskou značkou.
Krize, která citelně postihla automobilový průmysl, se projevila i v ocenění automobilových značek, jejichž hodnota v průměru klesla o 15 procent. Největší propad z deseti hodnocených značek pocítil tradiční symbol luxusu .
Z žebříčku stovky nejcennějších značek vypadly například fastfoodový řetězec KFC, prodejce nábytku IKEA či webový portál !, o který v loňském roce projevil zájem . Naopak nově se v žebříčku objevily největší čínský webový vyhledávač či značka banky ICICI - první indická značka, která se dostala mezi elitní stovku. Mezi elitu se vrátila také jihokorejská značka Samsung.
Finanční ocenění značek podle Millward Brown je výsledkem kombinací finanční hodnoty značky v kombinaci s marketingovým výzkumem jejích spotřebitelů a firemních uživatelů. Millward Brown k tomu využívá nejenom vlastní průzkumy, ale i data společností Bloomberg a Datamonitor, uvedly HN.